83132-M08 Spellingbewustzijn en spellingaanpak
Doelstellingen:
- Inzicht in bevorderen spellingbewustzijn en spellinggeweten.
- Effectieve schrijfoefeningen, ook voor spelling, integreren in de methode.
Doelgroep:
Schoolteams lager onderwijs
Aanbieder:
Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:
Spelling is een moeilijke vaardigheid om te verwerven. Het belang van een goede beheersing van de Nederlandse spelling wordt op scholen wel onderkend.
Toch ervaren zelfs veel adolescenten en volwassenen nog problemen met de spelling. Hierdoor wordt vaak de vraag gesteld of het spellen op de basisschool wel op de juiste en meest effectieve wijze wordt aangeleerd. Wat is eigenlijk een effectieve wijze? Welke soorten spellingsoefeningen zijn effectief en zouden vaker aangeboden moeten worden om kinderen beter en gemakkelijker te leren spellen/schrijven?
Strategie en methode:
- Spellingsoefeningen analyseren.
- Werkvormen voor het bevorderen van spellingbewustzijn en spellinggeweten.
- Afspraken voor het verbeteren van spellingfouten.
- Transfer tussen spelling en schrijven.
Bijkomende info:
De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Deze nascholing zal doorgaan onder voorbehoud van voldoende inschrijvingen. De school wordt ten laatste op 30 juni ingelicht.
Voor dit initiatief moeten minimum 5 en mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 30 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
570,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)