Sessie 1: Leerplan
De deelnemers maken kennis met het Algemene deel en de vijf deelleerplannen van het leerplan Muzische Opvoeding.
Via allerlei actieve werkvormen wordt ingegaan op:
- de krachtlijnen van het leerplan:
- een procesmatige aanpak gericht op beschouwen en creëren,
- accent op het ontplooien van de unieke persoon,
- verbondenheid,
- een geïntegreerde aanpak,
- aspecten van scholing,
- werken aan een muzische grondhouding.
- de inhoud van de vijf domeinen van muzische opvoeding:
- beeldopvoeding,
- muzisch taalgebruik,
- muzikale opvoeding,
- bewegingsexpressie,
- dramatisch spel.
- de 21 algemene doelen van het leerplan (creëren en beschouwen),
- het belang van muzische opvoeding voor de harmonische ontplooiing van kinderen,
- de mogelijkheden van taakdifferentiatie binnen het schoolteam,
- effecten van goede muzische opvoeding,
- het profiel van de muzische leerkracht.
Sessie 2: Aanzet tot leerlijn
Vanuit een muzische oefening worden de inhouden van sessie 1 kort, maar krachtig herhaald: creëren en beschouwen, Vijf domeinen, algemene doelen.
Nadien worden de 21 algemene doelen via groeps- en duowerk inhoudelijk verhelderd en verdiept. De deelnemers ordenen muzische activiteiten onder de algemene doelen en bedenken zelf muzische activiteiten die er onder passen.
Via een oefening worden de deelnemers vertrouwd gemaakt met het selecteren van doelen en activiteiten.
Het model van leerlijn op basis van de doelen wordt toegelicht en verkend.
(Tijdens het intakegesprek wordt nagegaan in welke mate dit traject dient afgestemd te worden op maat van de school.)