Leerkrachten blijven de doelgerichte aanpak van muzische vorming een moeilijke oefening vinden. Zeker als het gaat over het realiseren van horizontale en verticale samenhang binnen muzische opvoeding en tussen muzische opvoeding en de andere leergebieden.
Sessie 1: horizontale samenhang
De eerste sessie vertrekt vanuit een concrete oefening waarbij de deelnemers ervaren wat doelgericht werken is. Vervolgens wordt de horizontale samenhang binnen de leerlijn muzische opvoeding verkend. Hierbij staan de 21 algemene doelen van het leerplan centraal.
Sessie 2: verticale samenhang
De tweede sessie wordt besteed aan de verticale uitbouw van de leerlijn. In kleine groepen verfijnen de deelnemers de leerlijn en passen ze toe. We geven tips voor een soepele omgang met deze leerlijn.
De deelnemers de mogelijkheden om aan de hand van de leerlijn aan interne kwaliteitszorg te doen. Hierbij wordt exemplarisch gewerkt met de materialen en procedures van Muzenbum.
Tijdens het intakegesprek wordt nagegaan in welke mate dit traject dient afgestemd te worden op maat van de school.