2/13/03-M04-Team Schoolpastoraal: de be – ziel – ing van ons schoolhuis.
Doelstellingen:
Sessie 1: Denk, doe in dialoog
- De huidige pastorale activiteiten binnen en vanuit de school in kaart brengen.
- De visie van een brede en geïntegreerde pastoraal aanreiken.
- Vanuit deze visie met het schoolteam op zoek gaan naar concrete bredere pastorale kansen die op school kunnen worden gecreëerd en geïntegreerd.
Sessie 2: Verhalen vertellen die er voor onze school toe doen!
- Met het schoolteam op zoek gaan naar profane en Bijbelverhalen die voor hen als school belangrijk zijn.
- Deze verhalen helpen vertalen binnen het verhaal van de school vandaag.
- Schoolteams ondersteunen in het voeding geven van de christelijke inspiratie.
- Hen de hand reiken om de Bijbelverhalen te kunnen plaatsen binnen het symbolisch geloofsverstaan.
- Vanuit dit aanbod op het niveau van de persoonlijke levensbeschouwelijke identiteit hen ook voeden in hun profesionele levensbeschouwelijke identiteit. Meer concreet in het leren omgaan en het hertalen van deze verhalen naar hun leerlingen.
Sessie 3: Het leven vieren binnen een levensbeschouwelijke diverse schoolomgeving.
- Vanuit het concept van ‘de dialoogschool’ schoolteams ondersteunen in het uitbouwen van een levensbeschouwelijke diverse visie op vieren op school.
- Dit vanuit een gerichte aandacht voor de eigenheid van de katholieke identiteit en een zo groot mogelijke openheid voor de levensbeschouwelijke verscheidenheid binnen de school.
- Schoolteams ondersteunen in het daadwerkelijk uitwerken van vieringen die in de spreidstand van katholieke identiteit en levensbeschouwelijke verscheidenheid kunnen gesitueerd worden.
Doelgroep:
Schoolteams basisonderwijs.
Aanbieder:
Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:
- Pastoraal op school omvat het geheel van activiteiten waarin evangelisch bewogen mensen elkaar en anderen met zorg nabij willen zijn. Pastorale initiatieven brengen kinderen, leerkrachten, ouders en parochiegemeenschap tot momenten van dialoog, bezinning en engagement.
- Via tal van pastorale activiteiten geeft een school uitdrukking aan zijn eigen katholieke identiteit.
Strategie en methode:
Sessie 1:
- Samen met de deelnemers wordt eerst de huidige pastorale werking geïnventariseerd.
- Binnen deze module willen we teams laten ontdekken dat pastorale activiteiten op school meer kunnen omvatten dan verzorgde liturgische vieringen, gebedsmomenten of de deelname aan solidariteitsacties.
Sessie 2:
- Dit bewustzijn vormt de basis om samen met het schoolteam op zoek te gaan naar concrete bredere pastorale kansen die op school kunnen worden gecreëerd en geïntegreerd.
- Er wordt getracht zoveel mogelijk schoolbetrokken actoren binnen dit verruimingsproces te betrekken.
Sessie 3:
- Uitbouwen van levensbeschouwelijk diverse visie op vieren op school die aansluit bij het concept van ‘de dialoogschool’.
- Op basis van deze visie concrete vieringen uitwerken.
De school kan opteren om één of meerdere sessies uit dit aanbod op te nemen.
Bijkomende info:
De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link. Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies:
3 sessie(s)
Kwalificatie:
Herneming (sessie 1) en uitbreiding (sessie 2 en 3)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 10 en mogen maximum 35 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)