Binnen de school wordt een kernteam (denktank) gevormd bestaande uit max. 4 personen.
D.m.v. een intakegesprek met dit kernteam wordt de beginsituatie en de eigenheid van de school in kaart gebracht: publiek, schoolcultuur, teamsterkte, omgeving, kennismaken met het schooleigen opvoedingsproject… De specifieke vraag van de school wordt scherp gesteld.
Sessie 1: een pedagogische studiedag met het ganse team
Hier wordt vooral gewerkt rond de vraag: ‘Welke school zijn wij?’ Het schoollogo, de naam van de school of een metafoor waarin het team zich herkent wordt als inspiratiebron aangewend om:
- aanwezige krachten en waarden te accentueren en te borgen.
- Op zoek te gaan naar het oorspronkelijk en inspirerend gedachtegoed ( bv. van de stichter )
- Tevens willen we de hedendaagse context waar de school zich bevindt laten weerspiegelen in deze hernieuwde inspiratiebron.
- Hoe kunnen we deze reflectie laten doorklinken in ons dagdagelijks bezig zijn met onze leerlingen, onze collega’s, onze ouders, ons zorgbeleid en andere domeinen op school?
Binnen het tweede deel van de gezamenlijke zoektocht lichten fundamenteel menselijke waarden op.
Binnen deze veelheid wordt gezocht welke waarden verder worden uitgebouwd en ondersteund.
Tussenfase: de nascholer zoekt verhalen binnen de Joods – Christelijke traditie (of stichter) die deze waarden vanuit dit perspectief kunnen verbreden.
Tussentijdige evaluatie met het kernteam.
Sessie 2: personeelsvergadering 1
De verzameling aan waarden die het schoolteam in de eerste sessie heeft uitgefilterd worden verder geconcretiseerd. Deze sessie wordt tevens gebruikt om het schoolteam de kans te bieden zichzelf te laten bevragen door verhalen vanuit de Joods – Christelijke traditie (of stichter) die de aangereikte waarden verbreden en verdiepen.
Sessie 3: personeelsvergadering 2
Er wordt samen met het team gezocht welke waarden uit het schooleigen opvoedingsproject meer verankering vragen binnen de concrete schoolwerkplanning. Er volgt een eerste zoektocht naar haalbare acties die dit proces kunnen ondersteunen
Vanuit het aangereikte materiaal uit de voorgaande sessies wordt een identiteitskaart van de school gedestilleerd die aangeeft welke geïnspireerde eigenheid deze concrete school, dit concrete schoolteam wil uitstralen.
Vanuit deze herbronning kan het team komen tot een herformulering of een herschrijven van het eigen opvoedingsproject waarin bovenstaande elementen worden opgenomen.
De concretiseringen en acties kunnen een plaats krijgen in het schoolwerkplan.
Eindevaluatie met het kernteam.