We kiezen voor een procesgerichte en ontwikkelingsgerichte aanpak.
Binnen de school wordt een kernteam gevormd om dit traject op te starten. D.m.v. een intakegesprek met dit kernteam wordt de beginsituatie en de eigenheid van de school in kaart gebracht: publiek,schoolcultuur, teamsterkte omgeving, kennismaken met het schooleigen opvoedingsproject… De specifieke vraag van de school wordt scherp gesteld.
Via een aantal sessies wordt een ‘projectdefinitie’ (schooleigen opdrachtverklaring) uitgewerkt. Nadat kennis werd genomen van de VSKO-documenten en de huidige schooleigen visie, wordt een identiteitsanalyse gemaakt van de school als:
- Leer- en leefgemeenschap.
In een eerste stap wordt een antwoord gezocht op de vraag: ‘Welke school willen wij zijn?’ Het logo of de naam van de school kunnen als inspiratiebron worden aangewend om op zoek te gaan naar het oorspronkelijk en inspirerend gedachtegoed. Ook de hedendaagse context waarin de school zich bevindt, wordt voor ogen gehouden.
Er wordt ook nagegaan hoe het antwoord op de vraag ‘welke school willen wij zijn’ kan doorklinken in het dagelijks bezig zijn met leerlingen, collega’s, ouders, beleid, en in andere domeinen op school?
- Waarden- en normengemeenschap.
In deze stap wordt gezocht naar de waarden en normen die de schoolcultuur en het pedagogisch project inspireren. Het is bedoeling om met het schoolteam na te denken over de waarden(hiërarchie) van het schooleigen pedagogisch project. Waarden zijn voor een katholieke school noodzakelijk maar niet voldoende. Trouwens, scholen uit andere netten bieden eveneens waardevol onderwijs aan, ze kunnen dezelfde waarden vooropstellen. De vraag is niet zozeer: waarin verschillen we van de ander?, dan wel: waarin bestaat onze eigenheid?Deze eigenheid heeft te maken met het christelijk geïnspireerd zijn van deze waarden en normen.
- Spirituele gemeenschap.
In deze stap geven we de aangereikte waarden een eigen ‘inkleuring’ door deze te linken aan en te duiden vanuit de verhalen uit de Joods-Christelijke traditie.
- Organisatorische gemeenschap.
We bekijken welke waarden en formuleringen uit het schooleigen herijkte opvoedingsproject meer verankering vragen binnen de concrete schoolwerkplanning. Er volgt een eerste zoektocht naar haalbare acties die dit proces kunnen ondersteunen.
Deze sessies kunnen plaatsvinden op meerdere pedagogische werkdagen of op personeelsvergaderingen of op andere momenten. Doelstelling is dat er een zo groot mogelijke betrokkenheid is, en/of terugkoppeling naar het volledige schoolteam. Vanuit de overtuiging dat de kwaliteit van het onderwijs in katholieke scholen er alle belang bij heeft dat mensen elkaar openhartig ontmoeten, en zo hun diepere bezieling op het spoor komen om constructief om te gaan met de spanningsvelden in hun functie, wil identiteitsbegeleiding van een katholieke secundaire school:
- de open communicatie over inspiratie bevorderen,
- het taboe op het levensbeschouwelijk gesprek lichten,
- werken aan een schoolcultuur van authentiek pluralisme,
- een authentiek christendom een hedendaagse stem geven.