Aanmelden




Laden…

Even geduld...

3/13/02-TEAM Van inspiratie tot identiteit

Doelstellingen:

Het project beoogt een fundamentele vorming voor de deelnemers, namelijk

  • de verkenning van de eigen inspiratie en identiteit (van de school),
  • de verkenning van de christelijke inspiratie voor het eigen werk en voor de identiteit van de eigen school,
  • de eigen bijdrage in de christelijke identiteit van de school.

Het project wil op zoek gaan naar de eigen en de christelijke inspiratie en wil zo de deelnemers aanzetten tot een verdere ontplooiing als mens, als gelovige, als deelgenoot in de visie en de opdracht van het christelijk opvoedingsproject en de identiteit van de school.

Het project wil reflecterend stilstaan bij de vraag hoe men de eigen inspiratie waarachtig kan integreren in de opdracht en de job, die men in het onderwijs opneemt. Het wil ook een bijdrage zijn in de discussie binnen het onderwijs over de plaats van de spiritualiteit en de christelijke identiteit binnen de school.

Het project wil naar de inspiratiebron van de onderwijsopdracht in en van de identiteit van de katholieke school gaan en wil de eigen levensovertuiging van de deelnemers voeden door o.a. met elkaar op een procesmatige wijze het levensbeschouwelijk gesprek te voeren en hen te vormen tot ‘ankerpersonen’, die nadien in de eigen school zelf ook leerlingen wensen te begeleiden in hun totaliteit en met hen en de collega’s het levensbeschouwelijk en/of het identiteitsgesprek willen aangaan.

Doelgroep:

Het project richt zich tot directies en personeelsleden secundair onderwijs die op vrijwillige basis een bijdrage willen leveren in de christelijke identiteit van de katholieke school. In enkele samenkomsten staan zij stil bij de eigen identiteit van de school en de inspiratiebron(nen) ervan en/of bij de eigen inspiratie. Op deze wijze willen zij zich bekwamen in het levensbeschouwelijke en/of het identiteitsgesprek op school.

Aanbieder: Interdiocesane Commissie Schoolpastoraal (VSKO) i.s.m. diocesane diensten voor Schoolpastoraal en Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI)
Inhoud:

De aangeboden inhouden en werkmethoden zullen beantwoorden aan de actuele onderwijsinzichten, aan de verwachtingen van de deelnemers en aan de opdracht van elke directeur en van elk personeelslid om zijn taak te situeren binnen het kader van de identiteit van de school (SG) en het christelijk opvoedingsproject.

Het project wil een vorming aanbieden, bestaande uit 4 sessies voor directies of personeelsleden, waarin men met elkaar spreekt over de identiteit van de school en de inspiratiebronnen van het (eigen) leven en het werk op school met elkaar deelt. Op een wezenlijke manier wil het project de (christelijke) identiteit van de eigen school alsook de inspiratiebron(nen) voor het eigen werk en voor de school verkennen. Het project wil samen zoeken naar een antwoord op de vraag wat het christelijk geloof kan betekenen voor de identiteit van de school en voor de eigen functie, opdracht of vak op school. Tevens wil het project de deelnemers oefenen in het levensbeschouwelijk en/of identiteitsgesprek zodat zij, als ‘ankerpersonen’, in de toekomst de levensbeschouwelijke of de identiteitsdialoog met collega's en andere participanten van het schoolgebeuren – beter - kunnen aangaan.

De vier grote pijlers van het project zijn de cultuur van vandaag, het eigen leven en geloof van de deelnemers en vooral de wereld van de eigen school, waarin de deelnemers actief zijn. Inspiratie wordt aangeboden om vanuit de eigen beroepsspiritualiteit mee te werken aan de christelijke identiteit van de school.  

Strategie en methode:

De nascholing gebeurt in overleg met de verschillende bisdommen waarbij diocesaan bepaald wordt op welke wijze de nascholing wordt aangeboden qua samenstelling doelgroep(en), diocesane spreiding, school- of SG-gericht enz.

Het project richt zich tot groepen, bestaande uit 6 à 15 personen.

In elk bisdom worden 1 individugerichte reeks voorzien van 4 (3 à 5) sessies, alsook 1 teamgerichte reeks (per school of SG) van 4 sessies.

Alle deelnemers krijgen telkens de nodige documentatie over het behandelde onderwerp.

Bijkomende info:

Coördinator: Jan Vander Velpen, Oude Diestsestraat 2  3473 Waanrode Tel. 016 77 71 62 e-mail: jan.vandervelpen@vsko.be

Plaats en data van de sessies: De data, het uur en de plaatsen van de samenkomsten worden met de deelnemers en/of scholen afgesproken. De eerste sessie vindt plaats vanaf de maand oktober.

Inschrijving: surf hiervoor naar www.nascholing.be

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden VSKO.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 4 sessie(s)
Kwalificatie:

Traject wordt aangepast aan wensen en noden van de deelnemers

Voorwaarde:

geen


Voor dit initiatief moeten minimum 6 en mogen maximum 15 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.