Programma:
08.30: Onthaal met koffie en mogelijkheid om de ‘boekenbeurs’ te bezoeken
09.00: Openingsreferaat door Ludo Heylen
10.30: Pauze met mogelijkheid om de ‘boekenbeurs’ te bezoeken
11.00: Gekozen werkwinkel: deel 1
12.30: Lunch: warme maaltijd en mogelijkheid om de ‘boekenbeurs’ te bezoeken
13.45: Gekozen werkwinkel: deel 2
15.15: Voorziene einduur
Na een plenaire opening waarin Ludo Heylen ons meeneemt in zijn verhalen over “De “leer-kracht” van elk kind” , kunnen de deelnemers een werkwinkel bijwonen die om 12.30 u onderbroken wordt voor een warme maaltijd.
Voor de volledige beschrijving werkwinkels klik hier.
OPGELET! Omdat WW 7 door omstandigheden nog moest gewijzigd worden, vindt u de correcte inhoud ervan hieronder bij de vermelding van de werkwinkel.
Er is keuze uit elf werkwinkels:
WW1: Thuis praat ik ook…
(Gerda Bruneel, pedagogisch begeleider VVKBaO)
WW2: Binnenklasdifferentiatie: gras groeit niet door eraan te trekken.
(Ingrid Schoofs en Greet Heyvaert, pedagogisch begeleiders Rand en Taal)
WW3: Handelingsgericht werken: de leerkracht doet ertoe!
(Rita Mouton, pedagogisch begeleider BaO Mechelen-Brussel)
WW4: “Sttt kijk, ik voel het eerste leerjaar kriebelen.“
(Els Cordewiner, leerkracht 1ste leerjaar VBS De Mozaïek Roosbeek en Ellen Bauwens, pedagogisch begeleider VVKBaO – Greet Verbeken, pedagogisch begeleider Rand en Taal)
WW5: Binnenklasdifferentiatie : hoe deze complexe taak haalbaar wordt…
(Sofie Cumps klasleerkracht 6de leerjaar VBS Ourodenberg en Mieke Van Vlasselaer, pedagogisch begeleider BaO Mechelen-Brussel)
WW6: Heeft mijn klas meer dan 4 hoeken?
(Sara Neufkens, leerkracht 6de leerjaar H.-Hartschool Jette en Gerda Geenens, pedagogisch begeleider Rand en Taal)
WW7: De meethoek… waar meten weten wordt …
(Lieve Van Genechten, leerkracht 1ste graad VBS Den Hulst Testelt en Sonia Backx, pedagogisch begeleider BaO Mechelen-Brussel)
Hoe komt het toch dat meten en metend rekenen een zorg blijft in de basisschool? Menig collega zit er verveeld mee: hoe kan je als leerkracht dit aanpakken? Waar hou je rekening mee? Wat heeft de leerling nodig? Hoe organiseer je dit dan? Deze zorg pakten we op en bouwden met een groep leerkrachten de meethoek uit. Het werd een proces van zoeken en groeien, van leren en herbeginnen, van twijfelen en ervoor gaan… Door al die groeipijnen heen stelden we vast: dit is de weg waar meten weten wordt… Juf Lieve deelt graag deze weg met jou…
Leerkrachten die voor deze werkwinkel kiezen brengen hun leerplan wiskunde mee.
WW8: Team teaching.
(Miranda Tobin en Antonio Cristiano, pedagogisch begeleiders Rand en Taal)
WW9: LEESPLEZIER, de motor van een goed leesproces!
(Daniëlle Daniëls, rijke ervaring o.m. als onderwijzeres, remedial teacher, boekenjuf, stafmedewerker CEGO, navormer Leesbevordering en Taalvaardigheid en Marleen Coppens, boekenjuf VBS Regina Caeli Dilbeek)
WW10: Wiskunde en spelen, spelen en wiskunde.
(Antoine Lievens, docent hogeschool Sint-Lieven)
WW11: Omgaan met leervoorsprong in de basisschool.
(Magda Van Doninck, wist haar school op te werken als “voorbeeldschool voor zorg”, nu medewerker van EduRatio)