Sessie 1 – Coaching en Management (2 dagen - residentieel - maandag 30 september en dinsdag 1 oktober 2013 - ZOLDER)
Deze sessie tracht de deelnemende directieleden meer inzicht te geven en technieken bij te brengen in hun dagelijks leidinggevende taak. Met behulp van rollenspelen worden levensechte situaties voorgesteld en wordt nagegaan op welke wijze tot een constructieve oplossing kan worden gekomen. Thema's zoals: stijlen van leidinggeven, gesprekstechnieken,… komen aan bod.
Leiding: Marleen Borzée
Sessie 2 - Structuur en organisatie van het VO en de specifieke wetgeving (maandag 9 december 2013 - BRUSSEL)
Via deze sessie worden directieleden door het kluwen van regelgeving geloodst. In deze praktische sessie staat het opzoeken in databanken (Edulex) centraal.
Leiding: Hilde Penneman (directeur CVO van de LBC-NVK)
Sessie 3 - Rechtspositie in het volwassenenonderwijs (vrijdag 31 januari 2014 - BRUSSEL)
In deze sessie staat het personeel centraal: statuten, aanstelling en benoeming, TADD en reaffectatie, …
Leiding: Dave Bonte (medewerker Departement Onderwijs)
Sessie 4 – Missie en visie (halve dag - vrijdag 21 maart 2014 - BRUSSEL)
In deze sessie wordt aangeleerd op welke wijze de missie en de visie van een centrum kan worden bepaald en omschreven: hoe gaat men hierbij strategisch te werk, wat wordt van een goede tekst rond missie en visie verwacht.
Leiding: Tim Van Aken (PB VDKVO)
Sessie 5 – Teamontwikkeling (halve dag - vrijdag 21 maart 2014 - BRUSSEL)
Momenteel leven we in een vlug veranderende complex e maatschappij, een maatschappij die voortdurend veranderd door individuele of groepsfactoren (communicatie, economie, politiek). Directies hebben een hoge planlast. Ze hebben niet alleen te maken met de interne werking, problematieken en beleidsvoering van hun centrum maar ook met regelgevingen en veranderingen die op hen afkomen.
Werkdruk , werklast en een overvolle agenda resulteert in het onvoldoende kunnen realiseren van oplossingen voor problematische gebeurtenissen die men als secundair kan bestempelen in het beleidsvoerend vermogen.
Door een gedragen excellent team te ontwikkelen dat zich buigt over deze secundaire beleidsvoering hoeft de directie zich niet meer bezig te houden met de vraag rond het “hoe” maar enkel nog met het “wat” .
Problematieken van alle aard worden doorgeschoven naar een sturend team in een projectvorm waardoor de directie meer tijd vrij heeft om zich te focussen op de primaire beleidsvoering.
Leiding: Geert Verstrynge
Sessie 6 – Een kijk op competentieontwikkelend leren (1 dag - donderdag 22 mei 2014 - BRUSSEL)
Omdat er vaak een directe link is tussen de opleidingen in het VO en de arbeidsmarkt komt het competentiegericht leren van langsom meer in het daglicht te staan. Vragen zoals: wat is competentiegericht leren en in welke zin wijzigt deze visie het klassieke onderwijsgebeuren krijgen in deze korte kennismakingssessie een antwoord.
Leiding: Ludo Heylen