3/13/06-module 04 De competenties van een retailmedewerker in de mode: kleur en stijladvies (gevorderden)
Doelstellingen:
- De basiskennis rond kleur en stijl volledig uitdiepen
- Nieuwe inzichten rond aanpak van product- en klantenkennis in de modebranche creëren
- Inspiratie aanreiken voor boeiende en uitdagende lesopdrachten
Doelgroep:
Leraren derde graad basismodule retailmedewerker en keuzemodule retailmedewerker minor van het Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO)
Aanbieder:
Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) en Personeels- en Management Opleidingen vzw – UNIZO (PMO)
Inhoud:
Sessie 1 en 2: Kleur
- Interactieve introductie
- Verdieping kleurtypes: Kleurtypes en nu? Kleurtype weten moet een verrijking zijn en mag nooit een verplichting worden.
- Hoe buiten de lijnen kleuren?
- Op welke manier draagt elk kleurtype kleuren tegen het gelaat, hoe combineren ze?
- Kleuren voor iedereen ongeacht het kleurtype
- Wat met zwart en wit?
- Hoe foute kleuren toch op een correcte manier dragen?
- Top kleurcontrasten per kleurtype (licht/donker - complementair contrast - kwantiteitscontrast - kwaliteitscontrast - kleur tegen kleur contrast)
- Stijlvolle kleurencombinaties
- Kleurpsychologie/-emotie: inzicht en gebruik
- Make-upper kleurtype:
welke ondertonen oogschaduw/blush/lipstick?
bruine/zwarte mascara?
welk kleurtype zet wat best in de verf: ogen
en/of lippen?
- Link tussen kleur en stijl
- Uitleg opdracht uit te werken tegen lesdag 2
Sessie 3 en 4: Stijl
- Presentatie + feedback uitgewerkte opdracht
- Troeven: wat is het belang van troeven?
- Lichaam in proportie brengen: wat is het belang en hoe wordt dit gedaan?
- Gevorderde stijltips: kleurgebruik, 10 cm-regel, broeklengte, zakken achteraan op broek, kraag/revers, V-halssimulatie, mouwlengte/pols, …
- Beenderstructuur en invloed op de grootte van o.a. accessoires, prints met uitleg rond contrastwerking en hoe dit wordt bepaald
- Camouflerende accessoires (o.a. broche, handtas, ceintuur, sjaal)
- Prints gelinkt aan kleurtypes: welk kleurtype kiest welke print en wat is het effect hiervan?
- Hoe omgaan met trends?
- 4 kledingstijlen en hun link met de kleurtypes + toppers in die stijl qua kledingstuks, accessoires, afwerking (rits, gesp), kleurgebruik, stoffenkeuze, …
- Lingerie is de basis van alles: leuke weetjes en tips
- Stoffen: dikte, texturen, combineren van stoffen aangevuld met enkele weetjes
- Afsluiter rond zelfvertrouwen, zelfbeeld en comfortzone
Strategie en methode:
Werkvormen
- Werk in duo: combinaties maken met beschikbare kledij
- Groepsdiscussie: kleurpsychologie
- Doe-opdracht: experimenteer met make-up
- Groepsopdracht: collage 4 kledingstijlen
Opdrachten voor in de klas
- Individuele opdracht met daarna groepsdiscussie: kleurpsychologie (kernwoorden + persoonlijke invulling)
- Werk samen doe-opdracht: experimenteer met make-up
- Individuele opdracht: beenderstructuur prentvoorbeelden zoeken
- Groepsopdracht: beenderstructuurbepaling + uittesten in praktijk met accessoires
- Groepsopdracht: werk de 4 kledingstijlen uit
- Groepsopdracht: zelfbeeld en zelfvertrouwen (moodboards met positieve teksten en foto’s om in de klas op te hangen)
Bijkomende info:
Lunchpakket meebrengen
Deze nascholing wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.
De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.
Sessies:
4 sessie(s)
Voorwaarde:
- Over de basiskennis beschikken rond kleur en stijl (de kennis van module 3 beheersen)
- De vier sessies moeten samen gevolgd worden door dezelfde leerkracht
Voor dit initiatief mogen maximum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
20,00 Euro
Lesgever:
Cornelis Ysabel
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Noorderlaan 108
2030
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- dinsdag 29 april 2014
van
09:00
tot
16:00
- dinsdag 20 mei 2014
van
09:00
tot
16:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Baron Ruzettelaan 435
8310
Assebroek
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- maandag 27 januari 2014
van
09:00
tot
16:00
- maandag 24 februari 2014
van
09:00
tot
16:00
Nascholingsdienst PEDIC
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Coupure Rechts 314
9000
Gent
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- maandag 9 december 2013
van
09:00
tot
16:00
- maandag 13 januari 2014
van
09:00
tot
16:00
DiNAC
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- dinsdag 22 april 2014
van
09:00
tot
16:00
- dinsdag 13 mei 2014
van
09:00
tot
16:00