Sessies 1 tot en met 4:
In een Doe-het-zelf zaak zijn er duizenden producten aanwezig. We gaan op zoek naar productinformatie, leren die opdelen in verschillende niveaus al naargelang belangrijkheid en nuttigheid. Met gebruik van internet, magazines, reclameblaadjes, vakliteratuur, …..
er zijn vele soorten producten, om ze gemakkelijker te leren kennen, te kunnen gebruiken en te verkopen, delen we ze op in verschillende groepen. Via deze productgroepen zullen we ook verschillende producten aan elkaar kunnen linken, wat in een doe-het-zelf zaak zeker van belang is aangezien vele producten gebruiksmatig aan mekaar kunnen gelinkt worden.
Wat is er belangrijk aan een winkel, hoe ervaart een klant onze winkel, en hoe kunnen we daar op inspelen? We maken een winkelplan, delen een winkel in volgens productgroepen en bekijken ook de extra mogelijkheden voor uitstalling.
Zeker promotie-opstellingen en dergelijke worden eveneens behandeld, aangezien vele zaken wekelijks of tweewekelijks een folder hebben.
klanten willen niet omver geblazen worden met technische informatie, maar ze willen horen wat ze nodig hebben in begrijpbare taal. Daarom moet je leren inzien wat voor klant je voor je hebt, en welke argumenten je dan ook kan en mag gebruiken. Klanten willen ook graag horen hoe ze iets moeten gebruiken, of wat ze mogen gebruiken. Via de productfiches wordt hier ook aandacht aan gegeven.
Het is duidelijk dat vele technische argumenten de kwaliteit van het product bepalen, maar daarom is de klant er nog niet van overtuigd. M.a.w. hoe vertaal ik deze argumenten naar 'klantentaal'?
Klanten lopen vaak verloren, er komen vele verschillende soorten klanten over de vloer, daarom is het belangrijk dat we hen op een correcte en informatieve manier te woord staan. We leren inzicht krijgen in de klant zijn wens door eenvoudige vraagstelling, en zo kunnen we de juiste producten aan de juiste klant verkopen. Iedere klant is anders, dus telkens is er ook een ander en beter product, of een andere werkwijze.