In deze nascholing maak je op een praktische manier kennis met een aanpak om vaardigheden en attitudes te evalueren vanuit een visie op goed evalueren.
Deze aanpak streeft volgende doelen na:
- de competenties van de leerlingen in kaart brengen;
- transparant communiceren over je evaluaties met je leerlingen;
- objectief en doelgericht evalueren;
- een betrouwbaar en snel resultaat van je evaluatie, met uitprint van een competentierapport.
Na wat uitleg over de visie op het uitbouwen van een goeie evaluatie ga je zelf aan de slag om (eigen) opdrachten met criteria te linken aan de nieuwe leerplannen. In deze sessie is iets meer nadruk op het evalueren van stage en het uitwerken van een leerlijn voor de stage.
We tonen hoe je een evaluatie kan verwerken en de verschillende resultaten kan bekijken. Daarna gaan we na op welke manier het instrument toelaat om een overzichtelijke remediëring van het vak uit te bouwen.
Naast evaluatie door leerkrachten is het instrument geschikt voor zelf-en peerevaluatie. Dit instrument is ook uiterst geschikt voor evaluatie door verschillende collega’s en voor de evaluatie van graadsleerplannen