Klassen in Vlaamse scholen worden steeds meer gekenmerkt door een diversiteitsvolle samenstelling van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dit gaat samen met een evolutie waarbij de klasleraar als eerste verantwoordelijk wordt gezien voor alle leerlingen. Hierbij is ondersteuning van de leerkracht essentieel. Geen compenserende ondersteuning, waarbij adviezen worden gegeven en taken worden overgenomen, maar een meer activerende ondersteuning, waarbij de leraar de regie van de klaspraktijk in handen houdt en zijn competenties versterkt worden. Vanuit deze laatste visie werd het GOL(L)D-concept ontwikkeld. In de presentatie wordt het ondersteuningsconcept toegelicht en worden implicaties voor de praktijk besproken.
In de namiddag wordt er dieper ingegaan op een onderzoek van de universiteit Gent, vakgroep Orthopedagogiek, naar het zorgbeleid van scholen. Er werd nagegaan hoe scholen kijken naar diversiteit en zorg, welke ondersteuning scholen voorzien, en hoe het kader van handelingsgericht werken een ondersteuning kan bieden in het omgaan met diversiteit. De resultaten van het onderzoek worden gehanteerd als reflectiekader om ondersteuning in de reguliere school verder uit te bouwen.