Waar telecommunicatie vroeger een apart gegeven was, hoort dit vandaag de dag steeds meer tot het takenpakket van de ICT-coördinator.
VoIP telefooncentrales, IP-telefoons, gateways, DECT en Voice-over-Wifi, gsm’s en smartphones, sms, fax, voicemail, unified messaging, … alles is aangesloten op het LAN en vaak ook het internet, en wordt beheerd door software.
Wat zijn de opties en beste keuzes om dit alles als een goed samenwerkend geheel te realiseren, zo eenvoudig mogelijk voor de gebruikers, en tegelijk eenvoudig te beheren?
Hoe kan je:
- Een systeem opzetten waar oude en nieuwe infrastructuur naadloos samenwerkt
- Een nieuwe VoIP-centrale combineren met bestaande ISDN- en PSTN-lijnen, bestaande toestellen, faxapparaten of multifunctionals, gsm’s en smartphones, en dit alles als één geheel, transparant voor de gebruikers, laten functioneren
- Bestaande nummers behouden en routeren over het internet
- Nieuwe directe inkiesnummers toekennen aan medewerkers, groepen
- Belgroepen opzetten met de gewenste belstrategie
- Ook mobiel bereikbaar blijven en bellen via hetzelfde nummer
- Voicemail en aankondigingen automatisch afspelen afhankelijk van tijdscondities (binnen/buiten schooluren, verschillende boodschappen voor vakantieperiodes, …)
- De telefooncentrales en toestellen van verschillende vestigingen of scholen met elkaar verbinden en gratis laten communiceren
- Rechtstreeks bellen vanuit Outlook of andere software
- Faxen eenvoudig versturen en ontvangen vanuit het e-mail programma
- Zelf ingrijpen in een systeem dat door een firma werd geplaatst
- Aanzienlijke besparingen realiseren op abonnementen én telecommunicatiekosten, en tegelijk meer beschikbare lijnen creëren, door voice over breedband
- Het netwerk inrichten voor een optimaal resultaat: keuze switches, PoE, VLANs, QoS…
In deze cursus geven we op bovenstaande en nog vele andere praktische vragen de antwoorden, en zet je in de praktijk (hands-on) een complete telefooncentrale op, met koppeling aan lijnen, VoIP, vaste en mobiele telefoons.