Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8313G-module 1 Het gebruik van Sprint als dyslexiesoftware - Module voor beginnende gebruikers

Doelstellingen:
  • Zicht krijgen op de mogelijkheden van Sprint in de klaspraktijk (basisvaardigheden)
  • Dyslexiesoftware efficiënt inzetten in de school
  • Samen leren van en met ervaren gebruikers van de software.
Doelgroep:

Gewoon basisonderwijs, gewoon secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs.

(De groep wordt afhankelijk van het aantal deelnemers opgesplitst voor basis en secundair):

Leerkrachten, zorgcoördinatoren, logopedisten, leerlingenbegeleiders en graadcoördinatoren

Beginsituatie van de deelnemers: De deelnemers aan deze module hebben computervaardigheden als openen en opslaan van documenten, basiskennis Word. Het werken met de verkenner vormt geen probleem. De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie en of andere lees-, schrijf-, taal- en leerproblemen (dysorthografie, dyspraxie, anderstaligen, autisme-spectrumstoornissen …)

Aanbieder: VVKBuO, VVKBaO, VVKSO, in samenwerking met medewerkers van Jabbla i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

Deze sessie kan een eerste kennismaking zijn, maar is ook nuttig voor de mensen die het programma reeds gebruiken en die voor de instructie toch graag bij de basis starten.

Na de sessies zijn de basisvaardigheden gekend:

  • Het gebruik van de sprinter leesknop.
  • De verschillende voorleesknoppen in Sprint en Word.
  • Het regelen van de leessnelheid.
  • De verschillende tools die kunnen helpen bij het spellen: de spellingchecker, de homofonentool, Skippy (woordvoorspeller) en het spreken tijdens het typen.
  • De tools die kunnen helpen bij het studeren: de markeerstiften, de samenvattingsfuncties, ….
  • Werken met Sprint PDF: documenten lezen, documenten invullen.
  • De tools waarmee we bestanden kunnen omzetten naar een MP3-bestand.
Strategie en methode:

De uitleg, instructie en demonstratie worden centraal gegeven. Daarna gaat iedere deelnemer onder begeleiding met het programma aan de slag op zijn eigen laptop.

Bijkomende info:

De deelnemers brengen hun eigen laptop mee waarop het dyslexieprogramma Sprint is geïnstalleerd. Eventueel heeft de deelnemer audio-oortjes bij.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Beginsituatie van de deelnemers: De deelnemers aan deze module hebben computervaardigheden als openen en sluiten van documenten, basiskennis Word. Het werken met de verkenner vormt geen enkel probleem. De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie en/of andere lees-, schrijf-, taal- en leerproblemen (dysorthografie, dyspraxie, anderstaligen, autismespectrumstoornissen, …) .


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 25,00 Euro
Lesgever: medewerkers van Jabbla .
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 22 november 2013 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • vrijdag 22 november 2013 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Nascholingsdienst PEDIC (Inschrijven afgesloten)
Coupure Rechts 314
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 24 oktober 2013 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • donderdag 24 oktober 2013 van 09:00 tot 12:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 10 oktober 2013 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • donderdag 10 oktober 2013 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.