Door stil te staan bij hedendaagse en oude kunstuitingen leren kinderen de taal waarin mensen betekenis en zin van hun levenservaringen tot uitdrukking brengen. Kinderen leren eigen diepte ervaringen kunstzinnig vorm en betekenis geven. Ze ontdekken de zin van symbooltaal en maken zich de waarde van verbeelding eigen. Daarin leren ze de meerdimensionaliteit van het (eigen) leven in beeld brengen. Ze reflecteren op levensbeschouwelijke keuzen in bestaande hedendaagse kunstuitingen. Gebruikmakend van kunst en creatieve vormgeving leren ze aspecten van eigen persoonlijke identiteit en levensbeschouwelijke oriëntatie uitdrukking en vorm te geven.
Leerkrachten leren hoe je met kinderen kunst kan verkennen en in verbinding brengen met hun eigen zingeving. Ze leren creatieve mogelijkheden zien in hedendaagse kunst om met kinderen verdiepend en verbeeldend aan de slag te gaan. Ze leren aandacht geven, gevoelig worden, symboliseren, integreren. Ze leren levenswaarden en diepte ervaringen in beeld brengen en verbinden met religieuze beeldtaal o.a. ook in christelijke kunst. Er is geen kunstzinnige voorkennis of vaardigheid nodig.