Wat mij motiveert in mijn job als leerkracht LO is dat ik aan het einde van het schooljaar kan zeggen dat mijn leerlingen vooruitgang hebben geboekt, dat ze iets bijgeleerd hebben op het vlak van beweging, gezondheid en sociaal functioneren. Als leerlingen mij vertellen dat ze hun grenzen verlegd hebben en dat hun zelfvertrouwen is gegroeid, wel dan ben ik oprecht blij. Dat is de reden waarom ik deze job koos!”
Een basisvoorwaarde om deze doelen te bereiken is dat leerlingen gemotiveerd zijn en dat ze betrokken zijn bij het lesgebeuren. Echter, ook tijdens lessen LO merken we vaak dat kinderen en jongeren niet altijd even gemotiveerd zijn. Hierdoor rijst de vraag wat je als lesgever kan doen om een motiverend leerklimaat te creëren.
Tijdens deze interactieve workshop wordt vanuit het motivationeel perspectief van de Zelf-Determinatie Theorie een innoverend licht geworpen op de huidige lesgeefpraktijk. Waarom zijn sommige leerlingen gemotiveerd voor LO en anderen niet? Hoe kan ik als LO-leerkracht op een gepaste wijze inspelen op de behoeften van de leerlingen, teneinde een optimale motivatie te promoten? Aan de hand van heel concrete en bruikbare tips worden alternatieve handelingsmogelijkheden aangereikt om als leerkracht motiverend op te treden tijdens de les L.O. Daarnaast kunnen deze motiverende strategieën onmiddellijk uitgeprobeerd worden in een authentieke lessituatie onder de vorm van microteaching.