Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MTE-1 Technokriebels 2013

Doelstellingen:

* Zelfredzaamheid van de leerkrachten verbeteren

* Nieuwe ideeën en werkstukken aanbieden

* Gebruik van ICT binnen Techniek verhogen

Doelgroep:

Leraren Techniek en Technische Activiteiten

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

KEUZE UIT VERSCHILLENDE WORKSHOPS

VOOR EEN GEDETAILLEERD PROGRAMMA EN EEN BESCHRIJVING VAN DE WORKSHOPS KLIK HIER

Workshop 1: Lego Mindstorms voor beginners ( 150’)

Doelgroep: Leraren A-stroom 

Doelstelling: Een eenvoudig programma schrijven en dit simuleren met een robot.   

Inhoud: Een praktijkgerichte nascholing waar de basis van Lego NXT, en de praktijkmogelijkheden worden gedemonstreerd.

Lesgever: Davy Robberechts

 

Workshop 2: Lego Mindstorms voor gevorderden: werken met sensoren – toepassingen Lego ‘green city challenge’ ( 150’)

Doelgroep: Leraren A en B-stroom 

Doelstelling: Vlot leren werken met de Lego NXT om zo je leerlingen op een boeiende en creatieve manier warm te maken voor ICT én tegelijk je leerplandoelstellingen Technische Activiteiten en/of Techniek realiseren.   

Inhoud: De workshop is "hands-on". Uitgaande van stimulerende trainingsmatten van de LEGO "Green City Challenge" ontdek je de diverse programmaonderdelen en eindig je met geavanceerde en uitdagende opdrachten voor je leerlingen. Je gaat naar huis met heel wat weetjes over de bruikbare sensoren en allerlei tips over bv het kalibreren, resetten en nog veel meer. 

Werkvorm: onder begeleiding ga je zelf aan de slag met het programmeren van je eigen robot.

Lesgever: Bruno De Wyngaert

 

Workshop 3: 3D- printen met Google SketchUp (150’)

Doelgroep: Leraren A- stroom 

Doelstelling: Een eenvoudig model ontwerpen met de basisfuncties van Google SketchUp en daarna vervaardigen met een 3D-printer. 

Inhoud: Volgende items komen aan bod: 

-         Ontwerpen van een eenvoudig 3D-model. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van Google Sketchup. Enkel de elementaire basisfuncties van Sketchup die nodig zijn om het model te ontwerpen komen aan bod.

-         Exporteren naar de 3D-printer.

-         Uitprinten van het gemaakte model.

-         De nadruk ligt op de communicatie computer-printer, mogelijke problemen en mogelijkheden van het 3D-printen.

Werkvorm: Een ervaren docent legt de basismogelijkheden van Sketchup uit en onder begeleiding realiseer jij je eerste model met een 3D-printer.

Lesgever: Dirk Sarens

 

Workshop 4: Google SketchUp voor beginners: aan de slag in de klas met een gratis 3D-pakket (150’)

Doelgroep: Leraren A en B-stroom 

Doelstelling: Je leert hoe je snel en eenvoudig een tekening/model in 3D kan realiseren met Google SketchUp. 

Inhoud: Een ervaren leerkracht legt stapsgewijs de mogelijkheden van het tekenprogramma Google SketchUp uit. Onder begeleiding realiseer jij je eerste ontwerpen in 3D. 

Werkvorm: tijdens deze sessie ga je zelf aan de slag met het tekenprogramma. 

Lesgever: Peter de Ryck 

 

Workshop 5: Elektropneumatica met CAE (150 ‘)

Doelgroep: Leraren A- stroom IW 

Doelstelling: Een eenvoudige elektropneumatische schakeling ontwerpen en bouwen met cilinders en basisventielen. Er zal gebruik worden gemaakt van een eenvoudig CAE-pakket. 

Inhoud: Volgende items komen aan bod: 

-         Ontwerpen van een eenvoudige schakeling. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van eenvoudige CAE-software.

-         Het vervaardigen van de ontworpen schakeling.

-         Het opsporen van eventuele fouten in de schakeling.

Lesgever: Trainer van SMC.  

 

Workshop 6: ICT-Multimedia tijdens de les Techniek 1B (75’)

Doelgroep: Leraren B-stroom 

Doelstelling: Je leert heel eenvoudig een leuke promovideo ontwerpen die je kan gebruiken in de klas.   

Inhoud:  In deze interactieve les ga je zelf aan de slag met het gratis softwarepakket Audacity. Dit programma maakt het mogelijk om muziek op een eenvoudige manier te bewerken. Je kan muziek mixen, effecten en overgangen toevoegen. 

Met het programma Windows Movie maker kan je van verschillende foto’s een leuk filmpje maken aangevuld met je eigen muziekkeuze.

Je leerlingen zullen zeker super enthousiast zijn met deze lesopdracht.

Werkvorm: je leert zelf de gebruikte software ontdekken via een geleid experiment en een opdracht. 

Lesgever: Hilde Thenaers 

 

Workshop 7: Biochemie: Techniekproject Composteren (75’)

Doelgroep: Leraren A-stroom 

Doelstelling: Een techniekproject voorstellen dat nadien bruikbaar is in je klas. 

Inhoud: Deze lesgever stelt een techniekproject voor dat ze zelf al heeft gegeven in de klas en nadien volledig heeft bijgestuurd. Het project werkt dus echt in de klas. De onderzoeksopdrachten worden voorgesteld en toegepast. Het techniekproject is haalbaar in alle scholen. 

Syllabus wordt meegegeven.

Lesgever: Tia Pittomvils 

 

Workshop 8: Kunstof: Onderzoeksopdracht: realisatie bureauset (75’)

Doelgroep: Leraren A-stroom en B- stroom 

Doelstelling: Aan de hand van een technische tekening een eenvoudig werkstukje realiseren. Past in toepassingsgebied constructie voor A-stroom of binnen het verkenningsgebied kunststoffen voor B-stroom. 

Inhoud: Tijdens deze sessie maak je aan de hand van een werktekening de realisatie. Je neemt ze kant en klaar mee naar huis. Onderzoeksopdrachten die passen bij deze realisatie worden u meegegeven. Ook de werktekening wordt je aangeboden. 

Lesgever: Danny Fonteyn 

 

Workshop 9: Meerwaarde van een iPad in de techniekles (75’)

OPGELET!! Deze workshop wordt alleen in de NM aangeboden!

Doelgroep: Leraren A en B-stroom 

Doelstelling: De mogelijkheden van het werken met tablet in de klas worden getoond en getoetst. 

Inhoud: Regelmatig lees je in nieuwsberichten dat tablets meer en meer hun toepassing vinden in het huidig onderwijssysteem. Op verschillende plaatsen wordt er dan ook al volop geëxperimenteerd met dit didactisch leermiddel. 

Tijdens deze workshop worden interessante gratis apps binnen een techniekles besproken plus kan je zelf ervaren hoe eenvoudig het is om een bestaande cursus om te vormen tot een tabletverhaal aangevuld met allerlei leuke handigheidjes.

Je zal kennismaken met oa apps als Nearpod, Socrative en Shobie.

Werkvorm:  je leert zelf de gebruikte software ontdekken via een geleid experiment en een opdracht. 

Lesgever: Nico Brebels

 

 

 

 

 

 


Strategie en methode:

Workshops

Bijkomende info:

Vergeet niet de vragen ivm de workshopkeuze te beantwoorden! Duid ook aan of je voor VM of NM kiest of voor een hele dag.

OPGELET! Wie voor workshops van 150’ kiest, kan slechts 1 workshop kiezen voor VM en NM. Wie voor workshops van 75’ kiest, kan 2 workshops kiezen voor VM en 2 voor NM. Hou er rekening mee dat Workshop 9 alleen in de NM aangeboden wordt.

Een broodje kan ter plaatse besteld worden tegen € 3. Dranken staan gratis ter beschikking.

De locatie is gemakkelijk met de trein bereikbaar: op 15' wandelafstand van het station

Wie met de auto komt, kan parkeren in parking "De Bond" (Martelarenplein 18), op 15' wandelafstand of in parking "Ladeuze" (Ladeuzeplein 20) op 5' wandelafstand.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 12 oktober 2013 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 65,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
VTI Leuven (Inschrijven afgesloten)
Brabançonnestraat 18
3000 Leuven (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 16 oktober 2013 van 09:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.