Agenda demolab:
08.30 - 09.00 u. Onthaal met koffie
09.00 - 09.15 u. Welkom en duiding formaat Muzolab door de projectleider
09.15 – 09.45 u. Inleiding op het Muzolab door de nascholer
09.45 – 10.40 u. Demo met kleuters
10.40 – 11.00 u. Pauze
11.00 – 11.40 u. Leergesprek bij demo door de nascholer
11.40 - 12.30 u. Toelichting bij de inhoud en organisatie van Muzolabs met kans tot vragen stellen
Over de muzolabs:
De muzolabs zijn opgebouwd volgens de KORTUA-systematiek van Lemoulle.
kadering - observatie – reflectie – toepassing – uitwisseling - actie
Bij de start van de sessie krijgen de deelnemers kort maar krachtig input rond de specifieke doelen of het specifieke aanbod die tijdens het muzolab aan bod zullen komen. Daarbij wordt uitgegaan van het leerplan. Er wordt ook een kijkwijzer toegelicht die zal gebruikt worden bij de observatie van een groep kinderen.
Na deze voorbereiding gaat de sessieleider zelf aan de slag met een groep kinderen. De deelnemers observeren de activiteit aan de hand van de kijkwijzer en verzamelen informatie. Na de demo volgt een reflectie in de vorm van een leergesprek.
Thema’s van de reflectie zijn: doelgericht werken, leerkrachtenstijl, leerlingenevaluatie en het muzisch proces.
Na het leergesprek gaan de deelnmers in duo’s aan het werk om het geleerde toe te passen aan de hand van een concrete oefening.
De suggesties worden uitgewisseld en er worden afspraken gemaakt voor het uitproberen van het geleerde in de eigen klas.
De muzolabs gaan door in de eigen school of in een school van de schoolgemeenschap.
Deelnemers aan het muzolab engageren zich tot het uitwerken van een muzische activiteit die wordt gedeeld met de andere deelnemers aan de muzolabs.
Aangeboden muzolabs:
Lab7.1 Dit is geen doos
Algemene doelen 4,12 en 15.
Domeinen: drama, bewegingsexpressie en muziek
Leeftijd: kleuter en eerste leerjaar
Lab7.2 Als woorden te duur zijn om te spreken
Algemene doelen: 4 en 17
Domeinen: drama, bewegingsexpressie en muziek
Leeftijd: 2°- 6° leerjaar
Lab7.3 Tenen die jeuken en vingers die schroeien
Algemene doelen: 5, 6 en 12
Domeinen: beeld, bewegingsexpressie en muziek
Leeftijd: 2°-6° leerjaar
Lab7.4 Voor de draad ermee
Algemene doelen: 3, 15 en 17
Domeinen: beeld, media en muziek
Leeftijd: derde graad
Lab7.5 Tomaat-soeprijm met tierlantijnen
Algemene doelen: 1, 13 en 20
Domeinen: beeld, drama, muzisch taalgebruik, media en muziek
Leeftijd: 2°-6° leerjaar
Algemene doelen: 7, 9 en 16
Domeinen: beeld, muzisch taalgebruik, media en muziek
Leeftijd: kleuter en eerste leerjaar
Lab7.7 Schatten jutten langs de weg
Algemene doelen: 2, 13 en 14
Domeinen: beeld, media en muziek
Leeftijd: kleuter tot vierde leerjaar
Lab7.8 De draad van Alexander
Algemene doelen 3, 15 en 17
Domeinen: beeld, drama
Leeftijd: tweede graad