Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83138-M7-Ind Demolab

Doelstellingen:
  • Kennismaking met de nascholingsformule ‘muzolabs’.
  • Zich verdiepen in de toepassing van specifieke doelstellingen uit de     leerlijn muzo.
  • Aan de hand van een kijkwijzer gericht observeren van een muzische   activiteit.
  • Doel- en kindgericht reflecteren op een muzische activiteit (demo).
Doelgroep:

Coördinerende directeurs, directeurs, gangmakers en muzocoaches die betrokken zijn bij het nascholingsbeleid van de school

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

Agenda demolab:

08.30 -  09.00 u. Onthaal met koffie

09.00 -  09.15 u. Welkom en duiding formaat Muzolab door de projectleider

09.15 – 09.45 u.  Inleiding op het Muzolab door de nascholer

09.45 – 10.40  u. Demo met kleuters

10.40 – 11.00 u.  Pauze

11.00 – 11.40 u.  Leergesprek bij demo door de nascholer

11.40 - 12.30 u.  Toelichting bij de inhoud en organisatie van Muzolabs met kans tot vragen stellen

Over de muzolabs:

De muzolabs zijn opgebouwd volgens de KORTUA-systematiek van Lemoulle.

kadering  - observatie – reflectie – toepassing – uitwisseling - actie

Bij de start van de sessie krijgen de deelnemers kort maar  krachtig input rond de specifieke doelen of het specifieke aanbod die tijdens het muzolab aan bod zullen komen. Daarbij wordt uitgegaan van het leerplan. Er wordt ook een kijkwijzer toegelicht die zal gebruikt worden bij de observatie van een groep kinderen.

Na deze voorbereiding gaat de sessieleider zelf aan de slag met een groep kinderen. De deelnemers observeren de activiteit aan de hand van de kijkwijzer en verzamelen informatie. Na de demo volgt een reflectie in de vorm van een leergesprek.

Thema’s van de reflectie zijn: doelgericht werken, leerkrachtenstijl, leerlingenevaluatie en het muzisch proces.

Na het leergesprek gaan de deelnmers in duo’s aan het werk om het geleerde toe te passen aan de hand van een concrete oefening.

De suggesties worden uitgewisseld en er worden afspraken gemaakt voor het uitproberen van het geleerde in de eigen klas.

De muzolabs gaan door in de eigen school of in een school van de schoolgemeenschap.

Deelnemers aan het muzolab engageren zich tot het uitwerken van een muzische activiteit die wordt gedeeld met de andere deelnemers aan de muzolabs.

Aangeboden muzolabs:

Lab7.1 Dit is geen doos

Algemene doelen 4,12 en 15.

Domeinen: drama, bewegingsexpressie en muziek

Leeftijd: kleuter en eerste leerjaar

Lab7.2 Als woorden te duur zijn om te spreken

Algemene doelen: 4 en 17

Domeinen: drama, bewegingsexpressie en muziek

Leeftijd: 2°- 6° leerjaar

Lab7.3 Tenen die jeuken en vingers die schroeien

Algemene doelen: 5, 6 en 12

Domeinen: beeld, bewegingsexpressie en muziek

Leeftijd: 2°-6° leerjaar

Lab7.4 Voor de draad ermee

Algemene doelen: 3, 15 en 17

Domeinen: beeld, media en muziek

Leeftijd: derde graad

Lab7.5 Tomaat-soeprijm met tierlantijnen

Algemene doelen: 1, 13 en 20

Domeinen: beeld, drama, muzisch taalgebruik, media en muziek

Leeftijd: 2°-6° leerjaar

Algemene doelen: 7, 9 en 16

Domeinen: beeld, muzisch taalgebruik, media en muziek

Leeftijd: kleuter en eerste leerjaar

Lab7.7 Schatten jutten langs de weg

Algemene doelen: 2, 13 en 14

Domeinen: beeld, media en muziek

Leeftijd: kleuter tot vierde leerjaar

Lab7.8 De draad van Alexander

Algemene doelen 3, 15 en 17

Domeinen: beeld, drama

Leeftijd: tweede graad

Strategie en methode:
  • Interactieve sessie met demo en geleide reflectie aan de hand van een kijkwijzer.
  • Kans tot vragenstellen over de praktische en inhoudelijke organisatie van muzolabs.
Bijkomende info:

De demolabs duren drie en een half uur. De deelnemers zijn tijdig aanwezig en volgen de volledige sessie.

Deelnemers brengen het volledige leerplan Muzische Opvoeding (Algemeen deel + deelleerplannen) mee naar de sessie.

De demolabs zijn bedoeld voor beleidsmakers die op zoek zijn naar actieve nascholingsformules voor hun schoolteams. Didactisch en doelgericht werken staan centraal. Er wordt laagdrempelig gewerkt. 

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Geen voor het demolab. Van scholen die later inschrijven voor muzolabs wordt verwacht dat zij vertrouwd zijn met de visie uit het Leerplan muzische Opvoeding: de muzische domeinen en de 21 algemene doelen


Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: De Francesco Gabriella
De Ruysscher Kris
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Ges. Vrije Basisschool (Gemengd) (Inschrijven afgesloten)
Keukeldam 19
8790 Waregem (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 29 april 2014 van 09:00 tot 12:30
Ges. Vrije Basisschool (Gemengd) (Inschrijven afgesloten)
Reitveld 7
3550 Zolder (Kaart)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • woensdag 7 mei 2014 van 09:00 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.