Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/13/01-M06-Team Pasen voorbereiden en vieren met kleuters

Doelstellingen:

De Paasverhalen op niveau van de leid-st-er symbolisch-gelovig lezen en verstaan.

In het godsdienstige BC Pasen de totale ontwikkeling beogen door aan de kleuters ervaringskansen te bieden voor alle ontwikkelingsaspecten die verwant zijn met de LRG-ontwikkeling. Een Paasviering voorbereiden met kleuters. Hierbij aandacht hebben voor symbolen en rituelen. Feesten in de kleuterschool als ‘viering’ ervaren, feesten in verbondenheid vieren. 

Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuteronderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

Een godsdienstig BC zoals de Paascyclus wordt breed uitgewerkt voor alle leeftijden met aandacht voor meerdere ontwikkelingsdomeinen. Dan wordt duidelijk welke mogelijkheden er nog meer schuilen in een goede afstemming tussen Ontwikkelingsplan en Werkplan Godsdienst. LRG elementen worden zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod, de begeleiding en klasboek van de leid(st)er. Er is vooral aandacht voor de uitwerking op klas en schoolniveau van een viering aangepast voor jongere kinderen. Een paasviering voor jonge kinderen opzetten, met het oog voor de essentie, is de uitdaging.

De leid-st-ers worden vertrouwd gemaakt met het componentenschema en de wijze waarop dit een ondersteuning biedt aan de klaspraktijk.

Strategie en methode:

De nascholers zullen een concrete pedagogisch didactische manier aanreiken om het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst nauw te laten aansluiten bij de uitwerking van vertrouwde belangstellingscentra. Er wordt praktijkgericht gewerkt.

De leid-st-ers krijgen de kans om paasmateriaal te verkennen en op hun eigen klaspraktijk te spiegelen.

Door het aanreiken van praktijkvoorbeelden, boekjes , werkvormen en rituelen zelf een componentnschema maken rond het thema Pasen.

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Projectleider: Hilde Hendrickx - 02/507.08.20 - hilde.hendrickx@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link. Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Werken met het ontwikkelingsplan.


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 25 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.