Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8313A-M03-Team Zorgbeleid op school vanuit het vademecum zorg 2012. Basistraject: Breed kijken naar kinderen en jezelf effent de weg naar breed evalueren.

Doelstellingen:

De deelnemers:

  • maken kennis met de uitgangspunten van het Handelingsgericht Werken (HGW);
  • reflecteren op hun manier van kijken naar kinderen en leren hoe je kan werken vanuit het zien van talenten en groeikansen;
  • reflecteren over hun eigen zelfbeeld o.a. aan de hand van het schema van meervoudige intelligentie (MI);
  • kennen het begrip en inhoud van zelfbeeld, horizonverruiming en groeikansen vanuit HGW,  breed kijken, MI en herkennen de onderlinge verbanden;
  • reflecteren op de eigen praktijk en toetsen deze aan bovenstaande begrippen;
  • maken kennis (conform de keuze*) met werkvormen en materialen die breed kijken kunnen ondersteunen en die helpen bij het ontwikkelen van een positief-realistisch zelfbeeld.
  • *Keuzemogelijkheden:
    1. Kindercontact en reflectiegesprekken
    2. Portfolio
    3. Talentontwikkeling en meervoudige intelligentie
    4. Keuzebekwaamheid ontwikkelen en keuzekansen creëren
    5. De leerkracht doet het er toe (HGW).
Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs ook voor zelfstandige  kleuter- of lagere scholen

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Onderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

Met het schoolteam reflecteren we op hun manier van kijken naar kinderen. We duiden de invloed hiervan op hun praktijk. We ontdekken de kracht van breed kijken naar zichzelf en kinderen vanuit talentontdekking- en ontwikkeling (meervoudige intelligentie). We leren het positieve benutten om groeimogelijkheden te zien vanaf de kleuterschool (HGW). Hoe werk je concreet aan de ontwikkeling van een positief realistisch zelfbeeld bij kinderen? Hoe geeft dit een positieve stimulans in de klas en hoe geef je dit vorm. We verkennen reflectiemethodieken met kinderen op hun zelfbeeld en werkhouding.

Strategie en methode:

Individueel en in groep ontdekken, verkennen, spelen en inoefenen van werkvormen voor zelfconceptverheldering en breed kijken in de klaspraktijk. Kennismaking met materialen.

De leerkrachten voeren tussen de beide sessies enkele opdrachten uit.

Bijkomende info:

Deze module bestaat uit:

  • een intake met het kernteam
  • een personeelsvergadering (2uur) voor het schoolteam.
  • een studiedag (4 uur) voor het schoolteam.
  • een extra personeelsvergadering aankopen is mogelijk aan een bedrag van € 380,00.

Deze module effent de weg naar breed evalueren.

De inhoud van deze module is zowel op kleuter- als lager onderwijs gericht en wordt aangepast naargelang de doelgroep.

Projectleider: Greet Vanhove 02 507 06 86 – greet.vanhove1@vsko.be

Bij voorkeur inschrijven vóór 15 juni 2013.

De school ontvangt de verwerking van de evaluatie voor de verdere implementatie.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Verlenging

Voorwaarde:
  • Actieve deelname en bereidheid tot reflectie op de klas- en schoolpraktijk door  alle teamleden.
  • De school stelt een lokaal ter beschikking dat ruimte biedt voor actieve werkvormen.

Voor dit initiatief moeten minimum 5 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 30 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 1290,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.