De AutismeCentraalMethodiek baseert zich op 6 woorden: Autistisch denken Basisrust Concrete communicatie Dubbelspoor Eigenheid Functionaliteit. Elk van de begrippen wordt uitgebreid toegelicht en met voorbeelden concreet gemaakt.
Deze 6 begrippen zijn het reflectiekader waarmee je je eigen onderwijspraktijk onder de loep kan nemen en in functie van observatie en overleg kan aanpassen waar nodig. De AutismeCentraalMethodiek helpt teamleden anders kijken naar het gedrag van mensen met autisme én naar hun eigen begeleiding. Aan de hand van zes kernbegrippen helpt de methodiek om een autismevriendelijke school-, leefgroep-of werkomgeving te creëren. Het is geen standaardpakket dat zal zeggen wat wel en niet moet doen. Het is geen wondermiddel dat alle moeilijkheden magisch uit de wereld zal helpen. Het is een duidelijk overzicht dat doet inzien waar kansen liggen.
Meer lezen over autisme kun je op onze website.
Programma
De uurindeling is indicatief.
8 oktober
09u00-09u15
Inleiding (Els)
09u15-10u45
Van gedrag naar denken, deel 1 Autistisch denken (Kobe)
10u45 -11u00 Pauze
11u 00-12u00
Deel 2 Autistisch denken (Kobe) en filmpje contextblindheid van Peter
12u00-13u00 Middagpauze
13u00 -14u00
Cognitieve en sensorische Basisrust (Anneke)
14u00-14u30
Pauze met reflectieoefening: “Voor welke uitdagingen komen leerlingen te staan in je klas/leefgroep?” (Anneke en Kobe zijn beschikbaar tijdens de pauze voor vragen in de chat)
14u30-15u30
Inleiding Concrete communicatie: de begripsniveaus en tips naar communicatie uit de documentaire ‘mensen met autisme helpen’ deel onderwijs (Kobe)
15u30-15u45
Tijd voor vragen (Kobe en Anneke)
9 oktober
09u00-10u15
criteria voor Concrete communicatie (Kobe)
10u15-11u00
Reflectieoefening en pauze: “Stel vijf concreet gecommuniceerde afspraken op voor je klas/leefgroep” (Anneke en Kobe zijn beschikbaar tijdens de pauze voor vragen in de chat)
11u00-12u00
Deel 1 Dubbelspoor: omgevingsaanpassingen (Kobe)
12u00-13u00 Middagpauze
13u00-13u30
Deel 2 Dubbelspoor: vaardigheden leren (Kobe)
13u30-13u45
Reflectieoefening op basis van eerste reflectieoefening 8 oktober: “Welke aanpassingen doe je/kan je nog doen om deze uitdagingen op maat te houden?” (Anneke en Kobe zijn beschikbaar tijdens de oefening voor vragen in de chat)
13u45-14u30
De verschillende elementen van Eigenheid (Anneke)
14u30-15u
Pauze met reflectieoefening: invullen van de Goedgevoel-vragenlijst (Anneke en Kobe zijn beschikbaar tijdens de oefening voor vragen in de chat)
15u00-15u30
Functioneel werken en de samenhang tussen alle principes (Kobe)
15u30-15u45
Tijd voor vragen (Kobe en Anneke