In deze vierdaagse opleiding voor startende opvoeders brengen we verschillende inhouden samen in een professioneel en gestructureerd aanbod. Met respect voor de specificiteit van elke context willen we via dit basisaanbod de startende opvoeder een houvast aanbieden en inzicht geven in:
- De opdracht van de opvoeder
- Een ontwikkelingsgerichte pedagogische aanpak in het internaat
- Een doeltreffende beroepshouding
- Inzicht en tools om de vier pedagogische basisdoelen van het pedagogisch kader te verwezenlijken
- Het belang van (zelf)reflectie, constructieve feedback en ondersteuning
Programma van het basisaanbod
DAG 1 (vr 11 september 2020 – van 9.30 – 15.30 uur) (Anja Dingenen)
- Kennismaking – eerste indrukken vanuit de nieuwe job.
- Pedagogisch kader internaten: wat is onze opdracht in het internaat? Wat willen we waarmaken?
- Rol van de opvoeder: functiebeschrijving en reglementering.
- Deontologie en beroepshouding in relatie met kinderen en jongeren.
- Groeien in je job: belang van (zelf)reflectie – constructieve feedback – aanvangsbegeleiding - vorming.
DAG 2 (vr 20 november 2020 – van 9.30 – 15.30 uur) (Barbara Vrijdags)
- Fysieke en emotionele veiligheid als basis voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren: inzicht, uitdieping en tools.
DAG 3 (vr 26 febr 2021 – van 9.30 – 15.30 uur) (Philip Brinckman)
verschuift naar vrijdag 25 febr 2022
- Persoonlijke ontwikkeling: de verschillende ontwikkelingsfasen en een gepast pedagogisch antwoord in elke fase.
- Bewust inzetten op executieve functies in (inter)acties en activiteiten.
- Hoe omgaan met de uitdagingen in opvoeding in onze huidige samenleving?
DAG 4 (vr 30 apr 2021 van 9.30 -15.30 uur) (Barbara Vrijdags)
- Sociale ontwikkeling: groepsdynamica, inzetten van acties en activiteiten om een positieve groepsgeest uit te bouwen, coachen van groepen.