Dit project is een individugericht aanbod van 2 dagdelen.
Het eerste deel gaat over:
het kader van Leren voor diversiteit en vertrekt vanuit een casus: een incident van seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen leerlingen. Hoe reageren mensen hier op vanuit de verschillende dimensies van diversiteit? Welk houvast biedt het kader van RSV? Hoe kan je het best op incidenten reageren? Er wordt verwezen naar de reactiewijzen binnen het Vlaggensysteem. De principes van een beleid rond integriteit worden toegelicht.
Het tweede deel vertrekt vanuit twee casussen op schoolniveau:
- een casus over een projectdag RSV waar meer dan de helft van de leerlingen niet aanwezig is op school;
- een casus over( online) pesten na een incident met seksueel gedrag buiten de school
Op basis van de casussen leren deelnemers de perspectieven van alle betrokkenen analyseren en met de betrokken partijen in dialoog gaan. De link naar de Katholieke dialoogschool wordt gelegd.
Het is ook mogelijk om dit aanbod teamgericht te organiseren op vraag. In dat geval kunnen we werken op basis van de casussen waar de school zelf mee geconfronteerd wordt. Inschrijven kan dan via het algemene project “omgaan met relaties en seksualiteit”.