We merken dat er steeds meer internen zich aanmelden op internaat die een serieuze rugzak meedragen. Deze kinderen en jongeren worden soms makkelijk getriggerd en vertonen dan in groep heel moeilijk gedrag. De opvoeder die zich in zo’n situatie bevindt, merkt dat de gewone opvoedstrategieën niet werken bij deze kinderen, maar eerder de situatie doen escaleren. Toch moeten ze ook op zo’n momenten verder met de groep én de intern in kwestie.
Wanneer opvoeders beter begrijpen wat trauma betekent en wat het doet met iemand, begrijpen ze dat er op een andere manier moet gereageerd worden in zo’n situaties. We kijken naar de grondhouding van traumasensitief opvoeden. Traumasensitief handelen kan ervoor zorgen dat de rust sneller kan terugkeren na een woede-uitbarsting, zowel in de groep als bij de getriggerde intern. Opvoeders kunnen vanuit een beter en dieper begrijpen gepast reageren, en de uitvallen van deze intern dan zelf ook minder persoonlijk nemen. In die zin kan meer op langere termijn worden gewerkt met deze internen, komt men misschien minder snel tot uitsluiting en net dat is wat traumasensitief handelen vraagt.