Professionalisering van de talenleraren
Doelstellingen:
Geïnspireerd worden, netwerking, nieuwe uitgaves en aanpak leren kennen ...
Doelgroep:
Leraren Frans, Engels, Duits, Nederlands, PAV, CLIL, klassieke talen uit het secundair onderwijs
Inhoud:
Verschillende workshops (vakspecifiek of vakoverschrijdend).
- 08.45 - 09.00: Aanmelden op Zoom en onthaal
- 09.00 - 10.00: 'Examineren om te selecteren of evalueren om te excelleren?' - Prof. Piet Van Avermaet
Evalueren is een onlosmakelijk deel van de dagelijkse didactische praktijk van elke leerkracht. Maar het is ook een belangrijk element in een krachtig schoolbeleid. Recent onderzoek in Vlaanderen geeft echter aan dat het gevoel van bekwaamheid om goed te evalueren bij veel leerkrachten laag is en dat het evaluatiebeleid van heel wat scholen niet alleen niet altijd even helder of transparant is, maar dat het in sommige scholen ontbreekt aan een sterk kwaliteitsvol en breed gedragen evaluatiebeleid.
Het begrip evaluatie kan zowel zeer breed als zeer eng worden ingevuld. Bovendien heeft evaluatie meerdere doeleinden. Door de keuze van de huidige Vlaamse regering om sterk in te zetten op de introductie van gestandaardiseerde centrale evaluatie-instrumenten in relatie tot het feit dat scholen in Vlaanderen tot op heden veel autonomie hebben op vlak van evaluatiepraktijk en -beleid, leeft dit thema sterk in de scholen.
Moeten we examineren om te selecteren of evalueren om te excelleren? Of is het complexer en meerlagiger dan deze binaire voorstelling?
- 10.00 - 10.15: pauze
- 10.15 - 11.30: keuze uit verschillende werkwinkels
- 11.30 - 11.45: pauze
- 11.45 - 13.00: keuze uit verschillende werkwinkels
- 13.00 - 14.00: pauze
- 14.00 - 15.30: keuze uit verschillende werkwinkels
Strategie en methode:
Verschillende workshops verzorgd door externe sprekers, leraren uit Limburg ...
Plaats en Data:
Digitaal via een ZOOM-sessie
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 11 februari 2021
van
09:00
tot
16:00