Door te weten hoe hackers te werk gaan en hoe ze denken, leert de leerling (en de leerkracht) hoe zich te beschermen tegen cyberaanvallen.
Scholen zijn zeer aantrekkelijke doelen voor hackers. Hun systemen bevatten een enorme hoeveelheid gegevens over personeelsleden, leerlingen en hun families. Denk aan namen, geboortedata, adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, rijksregisternummers en zelfs gezondheidsdossiers. Al deze persoonsgegevens zijn waardevol voor een hacker. De gegevens kunnen gebruikt worden om cyberaanvallen op te zetten (phishing mail, social engineering, ransomware…).
Hoe eerder men leert om zich digitaal te beschermen, des te langer de vaardigheid zal blijven. Het kan ook een trigger zijn om ethical hacker te worden of om IT beveiligingsspecialist te worden.
Volgens art. 39 (1) (b) GDPR/AVG behoren bewustmaking en opleiding i.v.m. gegevensbescherming bij de taken van alle organisaties (onderwijsinstellingen). De functionaris voor gegevensbescherming (DPO) en aanspreekpunt informatieveiligheid (AIV) moeten hierop toezien.
Dit is geen opleiding ethical hacking. Diepgaande technische onderwerpen komen niet aan bod. We willen je een inzicht geven in hacking, zonder in moeilijke technische termen te vervallen. Een basiskennis computergebruik en webvaardigheden is voldoende. We gaan aan de slag met middelen die te vinden zijn op het web.