Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8/20/36-M4 Hacken in de klas

Door te weten hoe hackers te werk gaan en hoe ze denken, leert de leerling (en de leerkracht) hoe zich te beschermen tegen cyberaanvallen.

Scholen zijn zeer aantrekkelijke doelen voor hackers. Hun systemen bevatten een enorme hoeveelheid gegevens over personeelsleden, leerlingen en hun families. Denk aan namen, geboortedata, adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, rijksregisternummers en zelfs gezondheidsdossiers. Al deze persoonsgegevens zijn waardevol voor een hacker. De gegevens kunnen gebruikt worden om cyberaanvallen op te zetten (phishing mail, social engineering, ransomware…).

Hoe eerder men leert om zich digitaal te beschermen, des te langer de vaardigheid zal blijven. Het kan ook een trigger zijn om ethical hacker te worden of om IT beveiligingsspecialist te worden.

Volgens art. 39 (1) (b) GDPR/AVG behoren bewustmaking en opleiding i.v.m. gegevensbescherming bij de taken van alle organisaties (onderwijsinstellingen). De functionaris voor gegevensbescherming (DPO) en aanspreekpunt informatieveiligheid (AIV) moeten hierop toezien.

Dit is geen opleiding ethical hacking. Diepgaande technische onderwerpen komen niet aan bod. We willen je een inzicht geven in hacking, zonder in moeilijke technische termen te vervallen. Een basiskennis computergebruik en webvaardigheden is voldoende. We gaan aan de slag met middelen die te vinden zijn op het web.

Doelstellingen:
  • Het creëren van bewustwording rond de gevaren bij computergebruik.
  • Het ontwikkelen van de competenties om zich digitaal te beschermen.
  • Leren denken als een hacker om zich beter te beschermen.
  • Het nemen van de juiste informatiebeveiligingsmaatregelen.
Doelgroep:

Leerkrachten, coördinatoren en leidinggevenden op alle onderwijsniveaus van een instelling verbonden aan Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Leren doe je niet door een keer iets te horen. Leren doe je door op verschillende manieren met het onderwerp in aanraking te komen. Door de leerstof actief te verwerken.

De volgende uitgangspunten worden hierbij gebruikt:

  • Hoe verzamel je informatie?
    • Door te leren hoe hackers informatie verzamelen, leer je voorzichtiger te zijn met het verspreiden van (eigen) persoonsgegevens op het internet.
  • Hoe maak je een phishing mail?
    • Door zelf een phishing mail te maken zal de ontvanger phishing mails beter kunnen herkennen.
  • Hoe scan je een netwerk?
    • Door het intern netwerk te scannen leer je waakzamer te zijn met het open zetten van poorten, aanzetten van services en installeren van toepassingen op zijn toestellen.
  • Hoe “kraak” je een wachtwoord?
    • Door een (kort en eenvoudig) wachtwoord te kraken leer je het belang van een goed wachtwoord en een wachtwoordkluis.
  • Hoe scan je op kwetsbaarheden en hoe buit je ze uit?
    • Door te scannen op kwetsbaarheden en deze uit te buiten, leer je dat patchen en updaten van programma’s belangrijke maatregelen zijn om zich digitaal te beschermen.

 

Strategie en methode:

Leren doe je niet door een keer iets te horen. Leren doe je door op verschillende manieren met het onderwerp in aanraking te komen. Door de leerstof actief te verwerken. 

Bijkomende info:

Minimum aantal deelnemers om door te laten gaan: 10

De deelnemers kunnen tot 14 dagen voor de sessie vragen of casussen bezorgen aan de organisator/spreker. De spreker tracht in de mate van het mogelijke de inhoud van de vorming af te stemmen op de tijdig bezorgde vragen/casussen van de aanwezige deelnemers.  

Je kunt deze vraag of vragen ingeven bij inschrijving, door de inschrijving aan te passen of door te e-mailen naar marleen.decuyper@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:

De deelnemers brengen hun laptop mee. We werken via een internetverbinding, dus connectie met WiFi is mogelijk op de laptop.

Dit initiatief wordt Vlaanderenbreed georganiseerd voor leden van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand inschrijven en tot 7 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Declerck Peter
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Digitaal via TEAMS (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 29 april 2021 van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.