Verbindend schoolklimaat sluit in de eerste plaats aan bij zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Heel wat elementen van een verbindend schoolklimaat zoals klasmanagement (sociale discipline matrix), groepsvorming, verbindend gezag, proactieve cirkels, elementen van de nieuwe autoriteit zijn gericht op het zorgzaam omgaan met leerlingen, ouders en collega’s en op het verhogen van het welbevinden van deze doelgroepen. Daarnaast sluit verbindend schoolklimaat zeer sterk aan bij Katholieke Dialoogschool. Samen met personeel, ouders, leerlingen inzetten op verbinding is essentieel om te evolueren naar een verbindende Katholieke dialoogschool. De twee thema’s zijn niet los van elkaar te zien.
Tenslotte heeft verbindend schoolklimaat linken met verbindend samenwerken in teams en HR. We zijn ervan overtuigd dat schooldirecties die radicaal inzetten op verbinding dit doen tot op het niveau van klassenraden, zorgteamoverleg, oudercontacten, functioneringsgesprekken, aanpak van conflicten… Kortom: verbindend schoolklimaat raakt aan alles wat er op een school aan de gang is.