LSSO1 Start to teach, dagen voor beginnende leraren. 16/10/2020 & 21/01/2021
Ben je een startende leraar? Kom dan zeker naar “Start to teach”! Tijdens deze 2 dagen nemen een enkele boeiende sprekers je mee in pedagogische thema’s én maak je kennis met de pedagogische begeleidingsdienst en de vakbegeleider. Deze laatste helpt je te focussen op je kerntaken als leraar en zal je hierin ondersteunen. Door in te zetten op vakdidactiek (bijv. uitgaande van concrete voorbeelden) kan hij/zij ertoe bijdragen om je eigen functioneren bij te sturen/te optimaliseren. Hierbij staat de leerling en zijn leertraject altijd centraal.
Doelstellingen:
Startende leraren ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs en hen te laten groeien in hun leraarschap.
Doelgroep:
Startende leraren so
Aanbieder:
Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Start-to-teach omvat 2 vormingsdagen én een facultatieve terugkomdag. Tijdens de eerste dag verneem je waarvoor je een beroep kan doen op de pedagogische begeleidingsdienst. Je gaat ook al een eerste keer aan de slag met de vakbegeleider. De invulling van dag 2 gebeurt op basis van de behoeften/noden die we tijdens dag 1 van jullie vernemen (bijv. werkwinkels rond verschillende thema’s met interne en externe sprekers) en ga je voor een tweede keer aan de slag met de vakbegeleider. Tijdens de pauzes is er gelegenheid tot informeel overleg en netwerking. De invulling van de facultatieve 3de dag gebeurt in overleg met de vakbegeleider.
Workshops:
Workshops Reeks 1 op lesplaats Digitaal via een ZOOM-sessieAanbod workshops sessie 2 deel 1donderdag 21 januari 2021 van 10:30 tot 12:00Klasmanagament Spreker: Riet Berben
Klasmanagement is een verzamelnaam van klasinrichting, lesinhouden, manier van werken, instructies en relatie tussen leerkracht en leerling(en). In deze workshop gaan we in op de leerling-leerkracht relatie en de onderlinge leerlingrelaties als bouwstenen voor een positief leer- en leefklimaat. Hoe communiceer je met leerlingen? Wanneer ben je duidelijk? Hoe zie je dat? Hoe stel je een grens? Wat werkt voor jou? waar loop je tegen aan? Wat of wie zou je kunnen ondersteunen…en natuurlijk hoe doe je dit bij het digitaal lesgeven…
Om de workshop inhoud op maat te geven mag je vooraf vragen/casussen doorgeven.
Het belang van feedback binnen het formatief handelen Spreker: Patrick Noelanders
Onderzoek toont aan dat feedback één van de krachtigste instrumenten is om leerlingen aan te zetten tot leren en om hun leerprestaties te verbeteren. Het is belangrijk om hierbij te vertrekken vanuit een growth mindset en te weten hoe je feedback geeft die ertoe doet.
In deze workshop gaan we aan de slag met de drie feedbackvragen, leren we op verschillende niveaus feedback te geven en zetten we in op bijsturen met aandacht voor de leerling-lerarenrelatie.
Workshops Reeks 2 op lesplaats Digitaal via een ZOOM-sessieAanbod workshops sessie 1 deel 1donderdag 21 januari 2021 van 10:30 tot 12:00Klasmanagement Spreker: Riet Berben
Klasmanagement is een verzamelnaam van klasinrichting, lesinhouden, manier van werken, instructies en relatie tussen leerkracht en leerling(en). In deze workshop gaan we in op de leerling-leerkracht relatie en de onderlinge leerlingrelaties als bouwstenen voor een positief leer- en leefklimaat. Hoe communiceer je met leerlingen? Wanneer ben je duidelijk? Hoe zie je dat? Hoe stel je een grens? Wat werkt voor jou? waar loop je tegen aan? Wat of wie zou je kunnen ondersteunen…en natuurlijk hoe doe je dit bij het digitaal lesgeven…
Om de workshop inhoud op maat te geven mag je vooraf vragen/casussen doorgeven.
Het belang van feedback binnen het formatief handelen Spreker: Patrick Noelanders
Onderzoek toont aan dat feedback één van de krachtigste instrumenten is om leerlingen aan te zetten tot leren en om hun leerprestaties te verbeteren. Het is belangrijk om hierbij te vertrekken vanuit een growth mindset en te weten hoe je feedback geeft die ertoe doet.
In deze workshop gaan we aan de slag met de drie feedbackvragen, leren we op verschillende niveaus feedback te geven en zetten we in op bijsturen met aandacht voor de leerling-lerarenrelatie.
Strategie en methode:
Voormiddag: plenum (dag 1) en workshops (dag 2); namiddag: overleg met de vakbegeleider.
Bijkomende info:
|
|
Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:
|
Sessies:
3 sessie(s)
Voorwaarde:
De nascholing heeft betrekking op 2 dagen. Door je in te schrijven voor de 1ste dag, engageer je je eveneens voor de 2de dag (indien je op dat moment nog steeds in dezelfde school of scholengemeenschap tewerkgesteld bent). Omwille van de logische opbouw van de twee vormingsdagen raden we aan om voor beide contactmomenten dezelfde vakbegeleider te kiezen.
Gelieve een mail te sturen naar Patrick.noelanders@katholiekonderwijs.vlaanderen om te af te melden.
De eerste dag gemist - schrijf je dan in op reeks 2! Je kunt ook de 2de dag nog aansluiten. Reeds ingeschreven, dan moet je niks doen.
Voor dit initiatief kan je tot 2 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
70,00 Euro
Lesgever:
meerdere lesgevers .
Contact:
Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Digitaal via een ZOOM-sessie
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- vrijdag 16 oktober 2020
van
13:00
tot
16:30
- donderdag 21 januari 2021
van
10:30
tot
15:30
- Reeks
2:
(Voorbij)
- donderdag 21 januari 2021
van
10:30
tot
15:30