Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MBAVB-BET-20-01 Kwaliteitsvolle coaching van startende leraren

Vanaf 1/9/2019 krijgen de scholen extra middelen om startende leerkrachten te begeleiden. Hiermee kunnen ze een ‘mentor/coach/begeleider’ aanstellen op school- of scholengemeenschapsniveau. Er is nood aan vorming, begeleiding en ondersteuning voor deze personen.

Doelstellingen:

Aanbieden van een traject dat vorming biedt aan schoolmentoren zodat ze met visie, kennis, inzicht en kunde trajectmatig aan de slag kunnen in de eigen school/scholen in het kader van aanvangsbegeleiding van startende leerkrachten.

Ontwikkelen van coachingsvaardigheden.

Inzichten versterken en tools aanbieden voor mentoring van startende leerkrachten in scholen zodat starters ‘met goesting en deskundigheid’ werkplezier blijven ervaren.

Opzetten van een lerend netwerk van schoolmentoren gericht op uitwisseling en overleg, hierbij gecoacht door de pedagogische begeleiding of externe partners waarmee wordt samengewerkt.

Doelgroep:

Mentoren of begeleiders (beleidsondersteuners, ...) van startende leerkrachten in het basisonderwijs.

Aanbieder: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

1 dag = 2 sessies! (voor- en namiddag) 

Dag 1: Wie ben ik als mentor?  Wat hebben starters nodig?

  • Visies op professionele groei en zicht op eigen sleutelervaringen in loopbaan
  • Functiebeschrijving en taken van een mentor-coach en eigen profilering hierin
  • Noden van starters in het onderwijs

Dag 2: Coachende verbinding mentor en starters

  • Gesprekskader als fond voor iedere coachende ontmoeting
  • Wegwijs, werk- en leerbegeleiding: tools en tips
  • Supervisie werkvragen 

Dag 3: Coachende verbinding mentor en starters

  • Coachen van kleine zorg, grote zorg en weerstand
  • Supervisie werkvragen

Dag 4: Het brede kader van aanvangsbegeleiding en intervisie

  • Toelichting van het brede kader van aanvangsbegeleiding, zoals dat in de literatuur en onderzoek vandaag gehanteerd wordt door Ria De Saedeleer, Opleidingshoofd  BaLO en BanaBa Schoolontwikkeling van Odisee.
  • Intervisie – terugblik op eigen ervaringen en delen van evaringen met collega’s.

Dag 5 : Mentoring in een schoolcontext

  • Multidimensionaliteit in diversiteit van schoolculturen
  • Omgaan met groepsdynamische processen en eigen balans
  • Supervisie werkvragen

Afronden van het begeleidingstraject.

 

395 euro = inclusief broodjeslunch op bovenstaande data. 

Strategie en methode:

Accent op inspirerende inzichten en heldere kaders, praktische tools en oefeningen voor coaching, spiegelende supervisie van werkvragen, deugddoende ervaringsuitwisseling in een veilig netwerk.

 

Bijkomende info:
  • Onder begeleiding van Marleen Borzée, docent-pedagoog-coach UCLL
  • In samenwerking met hogeschool Odisee.
  • Supervisie  in samenwerking met Kristof Dupont en Rita  Mouton
Sessies: 10 sessie(s)
Voorwaarde:

Deelnemers verbinden zich ertoe om aanwezig te zijn op alle data. 

Functie als mentor of begeleider van startende leerkrachten op school of binnen de scholengemeenschap.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 7 september 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 395 Euro
Lesgever: Borzée Marleen
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Oude Abdij (Inschrijven afgesloten)
Abdijdreef 22
3070 Kortenberg (Kaart)
  • Reeks 1: (Inschrijven afgesloten)
    • maandag 14 september 2020 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 6 oktober 2020 van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 22 oktober 2020 van 09:00 tot 16:00
    • maandag 30 november 2020 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 8 december 2020 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.