(09.00 uur tot 12.00 uur) Evaluatiepraktijk binnen bewegingsopvoeding in de basisschool door Gerda Geenens
Doelgroep: leerkrachten bewegingsopvoeding kleuter en lager
Tijdens de bewegingslessen en buitenschoolse bewegingsactiviteiten merken we grote verschillen tussen leerlingen. Zowel in motivatie als in motorische en socio-emotionele ontwikkeling.
Dat betekent dat je de prestaties van een kind niet kunt vergelijken met die van andere kinderen, maar enkel met zijn of haar eerdere prestaties. Al die verschillen in kaart brengen is onbegonnen werk.
In deze sessie leren we hoe we kinderen vooruithelpen in hun leerproces met heldere leerdoelen en gepaste feedback. Kinderen krijgen terugkoppeling tijdens en na de activiteiten van jou én van klasgenoten. Ze leren zelf te reflecteren op hun vorderingen.
Kinderen – en vaak ook hun ouders – willen graag terugblikken op wat ze geleerd hebben. We onderzoeken hoe we dat leren echt zichtbaar maken.
Doelen van deze sessie:
- Inzicht verwerven in het verband tussen motivatie en de principes van goede evaluatie
- Leren hoe je vanuit ZiLL leerdoelen opstelt voor de bewegingsactiviteiten
- Leren hoe je stimuleert dat leerlingen zichzelf en elkaar inschatten.
- Leren hoe je het leren voor leerlingen (en hun ouders) zichtbaar maakt
-------
(13.00 uur tot 14.30 uur) "Coöperatieve spelen: spelend bewegen!" door Tineke Turck (Art de Co)
Doelgroep: oudste kleuters en lager onderwijs
Deze sessie zorgt voor een gevarieerd aanbod aan sportieve spellen en coöperatieve bewegingsactiviteiten die voor afwisseling kunnen zorgen tijdens de les. De focus ligt op het onderling contact en het samen beleven tijdens het spel of de activiteit.
Het zijn korte en lange "energie-en-een-lach-opwekkende" activiteiten in verschillende vormen die geschikt zijn voor een groep kinderen en leerlingen.
Binnen deze sessie komen we, naast bewegingsvaardigheden en behendigheid, tegemoet aan de volgende ZILL-doelen:
MZgm 9
|
Voldoende basisvaardigheden beheersen om een bewegingsspel te spelen en daarbij eenvoudige spelideeën kunnen toepassen en slim spelen.
Inzetten op Coöperatieve spelen.
|
SErv 3
|
Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel.
|
SErv 4
|
Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten.
Inzetten op het zich goed in zijn vel voelen, het welbevinden en het zelfvertrouwen opbouwen via spel.
|
IVgv1
|
Zorg dragen voor de eigen mentale, sociale en fysieke gezondheid en veiligheid en die van anderen en daarbij aandacht hebben voor.
Inzetten op het mentaal welbevinden.
|
-------
14.45 uur tot 16.15 uur: “De spelles geeft een impuls aan je gymles” door Matthijs Janssens
Doelgroep: lager
Iedereen met plezier laten bewegen met simpele, leuke en originele spellen die iedereen aanzet tot bewegen. Vanuit die gedachte is het concept van “De Spelles” ontwikkeld.
De kracht van de spellen van De Spelles is de simpelheid! Het zijn zelfbedachte, simpele spelletjes waarbij de leerlingen moeten bewegen, samenwerken en ook nadenken. De spellen staan vaak dicht bij de belevingswereld van de leerlingen, waardoor het hun interesse opwekt en hen motiveert om actief deel te nemen aan de spellen.
Tijdens de werkwinkel zal hij jullie inspireren en het ontstaan van de spellen prijsgeven. Je verlaat de werkwinkel met veel nieuwe inspiratie. In deze sessie zal er ook een aanbod zijn van spelen waar 1,5 meter gegarandeerd is, werken in kleine groepen, buiten spelen, …
OF
14.45 uur tot 16.15 uur: “Turnen met kleuters” door An-Sofie Maes
Doelgroep: kleuter
In de sessie "Turnen met kleuters" krijg je een heel pakket lesideeën aangereikt. We bekijken de organisatie van verschillende werkvormen (golven, bewegingshoeken, ...) en lesonderwerpen (bewegingsprenten, dansjes,...). Daarnaast krijg je ook heel wat tips mee zodat jouw turnles bij kleuters nog vlotter verloopt!