Hoe kunnen we hedendaagse liederen (nog beter) benutten om jongeren de Franstalige en Engelstalige wereld te laten ontdekken en appreciëren? Met de nieuwe eindterm “Literatuur” in de eerste graad willen we ook hiervoor een aantal concrete pistes exploreren die vooral voor de eerste graad kunnen gebruikt worden.
Tijdens deze workshop staan we in de eerste fase stil bij een aantal concrete didactische pistes, die samen het kader zullen vormen voor deze workshop. Daarbij kijken we niet enkel naar de taalkundige rijkdom die deze teksten vaak bieden, maar gaan we ook dieper in op hun culturele, grafische en muzische rijkdom (o.a. ook van films en videoclips). We reiken concrete voorbeelden van didactische en inhoudelijke pistes aan voor liedjes. Verder komen ook enkele films en andere artistiek-literaire teksten aan bod tijdens de workshop.
Hoewel het in het eerste deel gaat om voorbeelden van artistiek-literaire teksten in het Frans, zijn de didactische principes en ideeën voor concrete uitwerkingen evengoed te gebruiken in de lessen Engels. We maken om die reden in het tweede deel van deze nascholing tijd om in groepjes, per taal, samen met de pedagogische begeleiders, een concrete aanpak te ontwerpen met voorbeelden voor jullie doelgroepen.