Laat deze professionele leergemeenschap een veilige (digitale) haven zijn waar je als taalcoördinator je positieve ervaringen en zorgen delen kunt samen met gelijkgezinden. Dit platform biedt je tevens de kans om inspiratie op te doen voor je taalbeleid en om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen en inzichten in taalgericht onderwijs.
Doelstellingen:
Tijdens de eerste sessie:
- bepalen we gezamenlijk de noden en verwachtingen op het vlak van taalbeleid
- wissel je ervaringen en ontwikkelde materialen uit met de groep
- reflecteer je over je eigen taalbeleidspraktijk
- word je versterkt in je rol als taalcoördinator
- kun je dieper ingaan op thema’s als:
| welke opportuniteiten de coronacrisis gebracht heeft voor taalgericht onderwijs
| de 5 didactische sleutels voor begrijpend lezen en het uitbouwen van een leesbeleid
| de aanpak van dyslexie
| de ondersteuning van ex-OKAN-leerlingen
- …
De inhoud en data van de volgende sessies worden in samenspraak met de groep bepaald.
Met de taalbeleidsgroep op school – eventueel (online) onder begeleiding van de taalbegeleider:
- breng je de taalnoden van de leerlingen in kaart
- ontwerp je SMART doelen om op deze taalnoden een antwoord te bieden
- voer je gerichte acties uit
- evalueer je de acties en doelen en breng je de effecten in kaart
Doelgroep:
Taalcoördinatoren, GOK-coördinatoren die werken rond het thema taalvaardigheid, ook beginnende taalcoördinatoren zijn welkom.
Inhoud:
De PLG bepaalt zelf haar eigen doelen en welke inhouden er aan bod moeten komen. De begeleider treedt op als procesbegeleider en zorgt voor input indien gewenst.
In de eerste sessie kan er ingegaan worden op:
- welke opportuniteiten de coronacrisis gebracht heeft voor taalgericht onderwijs
- de 5 didactische sleutels voor begrijpend lezen en het uitbouwen van een leesbeleid
- de aanpak van dyslexie
- de ondersteuning van ex-OKAN-leerlingen
- …
Strategie en methode:
De PLG bepaalt zelf haar eigen doelen en welke inhouden er aan bod moeten komen. De begeleider treedt op als procesbegeleider en zorgt voor input indien gewenst.
Plaats en Data:
Digitaal via een ZOOM-sessie
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- woensdag 30 september 2020
van
09:00
tot
12:00