Deze Kick Off biedt leidinggevenden de mogelijkheid een keuze te maken tussen een aantal werkwinkels die inspelen op actuele noden in scholen. We kozen voor 4 sessies rond de thema’s evaluatiebeleid, datageletterdheid, leercompetenties, feedback door leerlingen. Enkele sessies krijgen een vervolg op het directiecongres so 2021.
Bij elke sessie vind je concrete toelichting.
Omwille van de omstandigheden gaan wij digitaal …
Omwille van de omstandigheden spreiden wij de voorziene sessies over enkele weken …
Je kan kiezen voor elke sessie apart, je bepaalt zelf hoeveel sessies je wenst te volgen. Iedere sessie wordt 1 keer aangeboden op verschillende tijdstippen, de eerste sessie vindt plaats op dinsdag 24 november 2020.
Verleije Jesse, Vlaamse Scholierenkoepel, En wat hadden je leerlingen nu aan je les?? Zinvolle feedback van leerling naar leraar.
Maandag 30 november 2020, 13 – 14 uur
Feedback vragen aan leerlingen over de manier van lesgeven is in de meeste scholen nog geen gewoonte en ligt bij heel wat leerkrachten gevoelig. De Vlaamse Scholierenkoepel heeft een gratis aanbod voor elke leraar waarmee je zinvolle feedback kan verzamelen, gebaseerd op internationaal onderzoek én eigen onderzoek.
Feedback van leerlingen kan een leerkracht helpen om beter te worden in de job. Kan, want dan moet je wel de juiste vragen stellen én er iets mee doen. Om leerkrachten hierbij te helpen, heeft de Vlaamse Scholierenkoepel sinds 2018 een gratis, online en eenvoudige feedbacktool ontwikkelt. Daarvoor werkten ze samen met leerkrachten, onderzoekers en natuurlijk de leerlingen. Twee jaar later en 2000 actieve leerkrachten verder, ontwikkelden studenten Onderwijswetenschappen (UA) ook enkele aanvullende methodieken die je als leraar in de klas kan inzetten om zinvolle feedback te verzamelen. Je leert de toolbox én de achterliggende theorie kennen.
Doelstellingen:
- Je leert kort waarom feedback van leerlingen belangrijk is én wat dan zinvolle feedback is.
- Je leert het instrument kennen, zodat je daarna zelf feedback kan vragen.
- Je leert enkele complementaire methodieken die VSK met leerkrachten en leerlingen ontwikkelde.
Doelgroep: leerkrachten, pedagogisch directeurs, leerlingen, … Iedereen die met leerlingen aan onderwijskwaliteit wilt werken.
Jesse Verleije is sinds 2017 algemeen coördinator van de Vlaamse Scholierenkoepel. Hij is mede-ontwikkelaar van de feedbacktool. Daarvoor werkte Jesse 8 jaar in het hoger onderwijs rond feedback en kwaliteitszorg.