Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP210233-02 Zuurstof voor lezen en schrijven in 1B

Dit is een delend en lerend netwerk waarin we kennismaken met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden rond wat werkt in lees- en schrijfonderwijs voor taalzwakke leerlingen. 

Doelstellingen:

Lees- en schrijfvaardigheid van de leerlingen in de b-stroom bevorderen om meer kansen op toekomstig studiesucces te creëren.

Doelgroep:

Leraren Nederlands in 1b Regio West-Vlaanderen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Dit is een delend en lerend netwerk waarin we kennismaken met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden rond wat werkt in lees- en schrijfonderwijs voor taalzwakke leerlingen.

We werken samen met collega’s een planmatige en procesgerichte aanpak uit in een actieplan van lees- en schrijfvaardigheid binnen de lessen Nederlands + transfer naar de andere vakken. We zoeken naar mogelijkheden om onze meest taalzwakke leerlingen nog beter te ondersteunen en om onze taalsterkere leerlingen verder uit te dagen. Daarna volgt op aanvraag verdere ondersteuning op maat van je school door de begeleider.

Strategie en methode:

Vier dagen (Woensdag 6 oktober 2021 van 9.00 tot 11.30 uur - Woensdag 8 december 2021 van 13.30 tot 15.30 uur (online) - donderdag 20 januari 2022 van 9.00 tot 12.00 uur - donderdag 10 maart  2022 van 14.00 tot 17.00 uur )

  • Kennismaken met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden rond wat werkt in lees- en schrijfonderwijs gericht op groei van alle leerlingen. (vanuit de zone van de naaste ontwikkeling)
  • Samen met collega’s een planmatige en procesgerichte aanpak uitwerken in een actieplan (op maat van de eigen schoolcontext) van lees- en schrijfvaardigheid binnen de lessen Nederlands + transfer naar de andere vakken:
    • beginsituatie analyseren
    • strategische en operationele doelen formuleren
    • tijdspad uitwerken
    • tussentijds evalueren en bijsturen van proces leerlingen
  • Leesvaardigheid en schrijfvaardigheid gelijktijdig in al hun facetten (deelvaardigheden) leren aanpakken en trainen bij de leerlingen
  • De gepaste zorgmaatregelen zoeken voor leerlingen met ernstige lees- en spellingsproblemen.
Bijkomende info:

Je mag op voorhand je specifieke leervragen doorgeven aan barbara.axters@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Het kan handig zijn om voor de sessie de acties rond lezen en schrijven die je nu al voert in 1b eens op te lijsten.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Extra tijd willen besteden tijdens het eerste trimester om lees- en schrijfvaardigheid te trainen bij de leerlingen van 1B.

Je engageert je om deel te nemen aan elke sessie.


Voor dit initiatief mogen maximum 3 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 4 oktober 2021 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Desplinter Ine
Axters Barbara
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 6 oktober 2021
      Centrum d'Abdij Baron Ruzettelaan 435 8310 Assebroek (kaart)
      van 09:00 tot 11:30
    • woensdag 8 december 2021
      Online via ZOOM of MSTeams (kaart)
      van 13:30 tot 15:30
    • donderdag 20 januari 2022
      Digitaal via TEAMS (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 22 februari 2022
      Online sessie (kaart)
      van 13:00 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.