“Een goede leraar zorgt voor effectieve onderwijsarrangementen op maat van hun leerlingen.” (Leerplan ZILL)
“Effectief leren: “Soms botst buikgevoel met wetenschap.” (Uit Klasse 2021)
“Kansen basisonderwijs leerpraktijk: leer- en ontwikkelingsgericht aanbod, feedback, kleuter- of leerlingevaluatie, leereffecten.” (Uit onderwijsspiegel 2021)
Dit zijn slechts enkele uitspraken/bevindingen die ons iets willen leren over wat werkt in onderwijs. Ze maken ons nieuwsgierig. Onze leerlingen voldoende leerkansen bieden en helpen groeien, is wat wij als leraar allemaal nastreven. Maar wat als je, ondanks enorme inspanningen, toch niet het verhoopte leereffect bereikt met je leerlingen? Waar en hoe kan inzetten op leerstrategieën dan toch echt het verschil maken voor je leerlingen? Welke impact heeft onze extra aandacht hiervoor op de manier waarop we onze kleuters/ leerlingen feedback geven of op onze kleuter -en leerlingevaluatie?
We nemen je graag mee op weg om samen te reflecteren op wat werkt en te ontdekken hoe inzetten op strategieën in onze klascontext daadwerkelijk het verschil kan maken. Hierbij leggen we uit wat het verschil is met de welbekende executieve functies en hoe deze zich tot elkaar verhouden.