Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBU0BLL220059-02 Verdiepende module: Autisme en angst en stress - preventief en remediërend inzetten op geluk

Leerlingen met autisme ervaren gemiddeld genomen meer stress en angst. Storende en verwarrende zintuiglijke prikkels, onduidelijke communicatie, onvoorspelbaar menselijk gedrag … zijn maar enkele van de stress- en angsttriggers die hun dagelijks leven binnensluipen.

Als leraar/ begeleider van deze leerlingen kunnen we het autisme niet wegtoveren, we kunnen de wereld rondom hen autismevriendelijk maken, hen strategieën aanleren om met hun angst en stress om te gaan.

Wat als we de focus verleggen en eerst inzetten op wat hen gelukkig maakt? Misschien verminderen de stresstriggers vanzelf.

Peter Vermeulen neemt ons mee in deze mindshift.

Doelstellingen:
  • De deelnemers begrijpen dat stress en angst een oorzaak hebben onder water.
  • De deelnemers maken de mindshift om preventief en/of remediërend in te zetten op het welbevinden en zelfregulatie/ co-regulatie bij hun leerlingen als vitamines en medicijnen tegen stress en angst.
  • De deelnemers maken kennis met de 10 geluksstrategieën van het geluksplan, gaan op enkele strategieën dieper in en reflecteren over de bruikbaarheid binnen de onderwijscontext.
Doelgroep:

Iedereen met basiskennis autisme die zich wil verdiepen in het thema.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Stress en angst zijn triggers die ons verlammen, doen vechten of vluchten. Dit heeft invloed op ons functioneren, nadenken, taalbegrip …

Welbevinden zorgt dan weer voor een goed gevoel, meer veerkracht, meer mogelijkheden …

Zelfregulatie/ co-regulatie (senso-motorische regulatie, emotieregulatie en cognitieve regulatie) geeft ademruimte en energie. Dit geldt voor elke mens.

Dit inzicht doet ons beseffen dat we misschien best eerst inzetten op een goed gevoel en een gevoel van controle over het eigen geluk, waardoor er automatisch meer basisrust komt en leerlingen met autisme beter kunnen functioneren en participeren.

De stress is er, hun autistisch denken zorgt voor uitdagingen, dit ontkennen we niet, maar laat ons ons eerst focussen op wat hen een goed gevoel geeft, hen veerkrachtig maakt… uiteraard autismevriendelijk.

Misschien verminderen de stresstriggers vanzelf.

Peter Vermeulen neemt ons mee in deze mindshift. In kleine groepjes reflecteren we over de inhoud en wat die voor de leerlingen in onze klas of school kan betekenen.

Strategie en methode:

Tijdens de vormingsdag wisselen we de plenaire lezing af met groepsgesprekken om het geleerde af te toetsen aan de eigen praktijk.

Op woensdag 18/1 passen we het geleerde toe op eigen casussen en praktijk.

Bijkomende info:

Bij een volledige dag bieden we de lunch optioneel aan: 10 euro.

Locatie dag 2 te bepalen in samenspraak met de deelnemers, live of digitaal.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Basiskennis autisme is een must voor wie de vorming volgt.


Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 18 november 2022 inschrijven en tot en met dinsdag 8 november 2022 uitschrijven.
Bijdrage: 75,00 Euro
Lesgever: Vermeulen Peter
Van Schelvergem Els
Gastmans Jana
Hagenaars Mieke
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 22 november 2022
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 18 januari 2023
      Lesplaats nog niet gekend. (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.