Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETXACA0PRJ220091-03 Het Forum - Leren studeren

Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen echter niet noodzakelijk voor een diepgaande verwerking van de leerstof. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? En vooral: hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren? Gebeurt dat best tijdens aparte lessen ‘leren leren’? Of beter (ook) vakgebonden? Tijdens deze sessie krijg je veel inzichten mee over effectief leren en studeren en bespreken we praktijkvoorbeelden vanuit verschillende vakgebieden. 

Doelstellingen:
  • een aantal effectieve studeerstrategieën benoemen
  • de valkuilen van minder effectieve studeerstrategieën verklaren
  • de werking van het brein uitleggen
  • de verschillende componenten van zelfregulerend leren benoemen
  • het belang van expliciete instructie over effectieve studeerstrategieën duiden
Doelgroep:
  • Leidinggevenden
  • Leraren en studiebegeleiders in het secundair onderwijs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen echter niet noodzakelijk voor een diepgaande verwerking van de leerstof. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? En vooral: hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren? Gebeurt dat best tijdens aparte lessen ‘leren leren’? Of beter (ook) vakgebonden? Tijdens deze sessie krijg je veel inzichten mee over effectief leren en studeren en bespreken we praktijkvoorbeelden vanuit verschillende vakgebieden. 

Strategie en methode:

De sessie is gebaseerd op het boekje (Leer studenten) studeren met succes, aangevuld met veel praktijkvoorbeelden. Er is ruimte voor vragen en praktijkvoorbeelden van de leraren. Tijdens korte overlegmomenten in de break-outrooms delen de leraren ook voorbeelden met elkaar.

Bijkomende info:

Tine werkte twaalf jaar in het secundair onderwijs, als leraar en studiebegeleider. Momenteel werkt ze bij ExCEL, het Expertisecentrum voor Effectief Leren van Thomas More-hogeschool waar ze professionaliseringstrajecten geeft rond leren studeren en meewerkt aan onderzoeksprojecten rond effectieve studeerstrategieën. Daarnaast heeft ze nog een kleine lesopdracht aan de lerarenopleiding.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Kan je niet digitaal aansluiten? Geen probleem. We nemen de sessie op en als ingeschreven deelnemer kan je de opname bekijken tot het einde van de week.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 12 december 2022 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Hoof Tine
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 13 december 2022 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.