Jonge kinderen spelen de hele dag door. Dat mag, meer nog: dat moet. Spel is een krachtige context waarin kinderen met ondersteuning van een vaardige begeleider volop groeien. Spelbegeleiding is verkennen, verbinden en verrijken. Samen op pad gaan en leren van elkaar.
We stellen ons in deze sessie een aantal gerichte vragen over de kracht van spel in onderwijs en educatie:
- Hoe kan je spel in de klas ten volle waarderen? Wat zijn kwaliteitsvolle leerkracht-kind interacties die het spel van kinderen verrijken en uitdagen? Hoe verbind je je met de groep via spel?
- Liggen er dan ook kansen in het spontane spel? En wanneer ontstaat intense betrokkenheid?
Onderwerpen als relatie en gedrag, zelfsturing, taal en rekenen met jonge kinderen en inbreng van kinderen in het thema komen uitgebreid aan bod. Interactie met kinderen is steeds een sleutelwoord.
Deze sessie is gebaseerd op onderzoeken waarin leerkrachten en andere begeleiders van peuters en kleuters samen met experts de kracht van spel in hun eigen praktijk hebben onderzocht. De kracht van spel - 9789085600930 - Uitgeverij SWP (swpbook.com)