Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBA0DLP230166-01 Beleefdagen muzische vorming

Na het overweldigend succes van onze allereerste editie organiseren we opnieuw een muzische beleefdag op drie locaties. Kom en geraak geïnspireerd door onze praktijkprofessionals! Doorheen de dag ontdek je op een actieve manier de vier domeinen van muzische ontwikkeling. Zelf doen en ervaren staat centraal. Steeds maken we vanuit de praktijk de link naar het leerplan ZILL: de generieke doelen, de ontwikkelstappen, de bouwstenen en vaardigheden van muzische ontwikkeling. Je keert huiswaarts met een rugzak vol muzisch borrelende ideeën. Schrijf je in op één van onze muzische beleefdagen

Doelgroep:

Leerkrachten:

  • Kleuteronderwijs + 1ste leerjaar lager onderwijs
  • 2de, 3de, 4de, 5de, 6de leerjaar lager onderwijs

Ook beleidsmedewerkers, muzocoaches en directies zijn welkom.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Kleuter/1ste leerjaar lager onderwijs:

BEELD: een technische beeldende uitdaging gecombineerd met een blik op een kunstenaar en dit overgoten met een boel plezier
Spreker: Bart Pieters

Laat je zelf inspireren en verwonderen door verschillende kunstenaars, alledaagse materialen en gratis voorwerpen uit de natuur. Je experimenteert tijdens deze sessie om nadien je eigen er varingen uit te wisselen en te delen. Alle kunstenaars en bronnen worden open gedeeld via een Symbaloo webmix. Zo kun je jouw ervaringen doorgeven. ‘Doen is de beste manier van leren!’

DANS: ga mee op ontdekking!
Spreker: Harlinde Keymolen

Is dans niet echt jouw ding? Word je onzeker van het idee dat jij jouw klas aan het dansen dient te brengen? Weet je niet hoe hieraan te beginnen? En dan dat Zill-leerplan nog met al die termen…!  Laat ons samen onderzoeken, spelen en bewegen en ik beloof je dat het heel wat helderder wordt! In deze nascholing zal je door in de ervaring te duiken, de mogelijkheden van dans ontdekken. Je wordt geprikkeld om te onderzoeken hoe een dansles kan opgebouwd worden, waar het kan ingezet worden, welke linken gelegd kunnen worden met andere vakken en bovenal wordt je enthousiasme aangewakkerd om jouw accenten, jouw eigen ‘draai’ te geven aan dans ; zodat ook jij als leerkracht dit vak met heel je hart kan overbrengen binnen jouw interesses en mogelijkheden. We leren ook het zill-leerplan beter kennen door het te ervaren met ons eigen lichaam. Je zult verstelt staan hoe simpel het eigenlijk is opgebouwd !  Je gaat naar huis met een hoop bruikbaar materiaal om onmiddellijk in je klas toe te passen. Veel plezier ermee !

MUZIEK:  luisteren, zingen, shaken en tikken op tingetang dingen
Spreker: Steef Coorevits

Muziek is kunst! Maar die kunst hoeft ons niet af te schrikken. Je kan muziek op heel veel manieren beleven en ervaren. Ieder op zijn manier, ieder met zijn mogelijkheden. Je zal zien, we fluiten straks het leven tegemoet. De muzikale bouwstenen klankkleur, ritme, melodie, tempo, dynamiek, structuur vorm en samenklank leren we kennen op eigen niveau en we maken meteen een bruggetje naar de kinderen toe. We ontdekken samen mogelijkheden en voeren ze meteen uit. Zo ontdekken we gekend materiaal en doen we inspiratie op om morgen meteen mee aan de slag te gaan. Muziek is zo veel meer dan liedjes zingen.

DRAMA: spelen dat de stukken er vanaf vliegen
Spreker: Frederik de Schepper

Hoe begin je aan drama en theater met peuters en kleuters ? Concrete tools en methodieken bieden een antwoord op die vraag. Drama met peuters en kleuters is op zoek gaan naar de speelvogel in jezelf. Spelen en meespelen vanuit de fantasie en beleving van het kind. In deze workshop leer je:

  • Wat de bouwstenen van drama zijn.
  • Hoe je een drama-activiteit opbouwt.
  • Hoe je kleuters en peuters stimuleert om te fantaseren.
  • Waarom we meer naar de kinderen zelf moeten luisteren.
  • Dat je dringend moet starten met het verzamelen van videocassettes.
  • EN dat je nooit te oud bent om mee te spelen

Dit alles met behulp van voorbeelden en activiteiten recht uit de klaspraktijk.

2de, 3de, 4de, 5de, 6de leerjaar lager onderwijs:

DRAMA à la carte
Spreker: Yves Bondue

Bij nogal wat leerkrachten leeft de idee dat er bij het aanbieden van dramatisch spel veel komt kijken. Deze sessie biedt daarom een aantal werkvormen aan die instant in elke klas kunnen worden uitgevoerd. Met weinig of geen materiaal, zonder voorkennis en die regelrecht inspelen op de noodzaak om kinderen te laten kennismaken met hun eigen muzische bronnen, specifiek wat betreft het zich uiten met het lichaam en in (spreek)taal. In deze sessie worden in de klas bruikbare werkvormen rond drama, rollenspel en inleving gepresenteerd, gedifferentieerd per leeftijdsgroep in de lagere school en gekaderd binnen ZILL. Zowel fysieke als verbale technieken binnen dramatisch spel als de combinatie hiervan komen aan bod zodat er door de verschillende oefeningen heen raakpunten met bewegingsexpressie, dans en creatief spreken/schrijven.

DANS: aan de slag ermee en een korte inkijk in een nieuw boek rondom dansexpressie
Spreker: Maud Tielemans

In deze sessie gaan we samen aan de slag met dans(expressie) voor het lager onderwijs. Vanuit een concreet, procesgericht lesvoorbeeld- geschikt voor leerlingen van het 2e tot en met het 6e leerjaar, krijg je enkele tips and tricks mee voor in de klas. De sessie biedt in een tweede fase ook bredere suggesties aan om vanuit dans muzische aan de slag te gaan. Dit zowel vanuit de leefwereld, de kunsten als herkenbare thema’s. Tot slot krijg je een inkijk in de inhoud van de nieuwe inspiratiegids Zeppelin Dansexpressie uitgegeven door Pelckmans Uitgeverij en in nauwe samenwerking met Koen Crul (auteur Zeppelin). 

MUZIEK: je volledige klas als Boomwhackerorkest, een benadering vanuit ritme, harmonie en melodie
Spreker: Jan Otten

In deze ‘doe-mee-sessie’ gaan we ervaringsgericht aan de slag met Boomwhackers alsof we zelf een klas van het 2e, 3e, 4e, 5e of 6e leerjaar zijn. We spelen enkele oefeningen rond de drie muzikale componenten (ritme, melodie en harmonie) en implementeren ze in bestaande hits. Elke oefening is laagdrempelig en vrijwel meteen inzetbaar. Na elke oefening leggen we de link met de ZILL doelen en krijgt iedereen de kans om de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk te maken. We denken hierbij vanuit kansen en mogelijkheden. Concreet gaan we een Boomwhackerbattle uitwerken, hanteren we een bluesschema als middel om samenspel en improvisatie tot stand te brengen en spelen we enkele bekende hits vanuit het collectief musiceren. Kortom, je wordt ondergedompeld in de muzische wereld van de Boomwhackers met een flinke dosis spelplezier als grondslag.

BEELD: een actieve reis doorheen de 7 bouwstenen van beeld

Spreker: Melanie Meeuwens

Tijdens het atelier wakkeren we de kracht van onze zintuigen aan. Verwondering, nieuwsgierigheid, experimenteren en het omarmen van (beeldend)spel zijn kernelementen binnen de sessie. Vanuit deze elementen doorlopen we samen een procesgerichte reis doorheen de zeven bouwstenen van het domein beeld.

 

 

Strategie en methode:

Programma

  • Vanaf 8u15: onthaal
  • 9u00-9u20: plenum
  • 9u30-10u45: sessie 1
  • 10u45-11u00: pauze
  • 11u00-12u15: sessie 2
  • 12u15-13u15: broodjeslunch
  • 13u15-14u30: sessie 3
  • 14u30-14u45: pauze
  • 14u45-16u00: sessie 4
Bijkomende info:

De verschillende werkwinkels zijn telkens voor een specifieke doelgroep:

  • Kleuteronderwijs + 1ste leerjaar lager onderwijs
  • 2de, 3de, 4de, 5de, 6de leerjaar lager onderwijs

Bij inschrijving duid je aan of je inschrijft voor kleuter tot en met 1ste leerjaar lager onderwijs of voor 2de tot en met 6de leerjaar lager onderwijs. Afhankelijk daarvan zal je doorheen de dag verdeeld worden in groepen behorende tot jouw professionele keuze en  doorloop je de 4 workshops binnen de 4 muzische domeinen: dans, drama, beeld en muziek.

Best gemakkelijke kledij en schoenen aandoen, het wordt een actieve dag.

Broodjeslunch (ook vegetarisch) is inbegrepen en wordt voorzien.

Onthaal met koffie, water en thee. Ook tijdens de dag (pauzes), zijn deze dranken ter beschikking.

Opgelet! Indien je reeds deelnam:  we voorzien hetzelfde aanbod van workshops en lesgevers als tijdens onze eerste editie!

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 20 dagen op voorhand inschrijven en tot 10 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Didden Lief
Ryckaert Kimberly
Bruggemans Annemie
Aerts Roel
Dupont Kristof
Hendrickx Hilde
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Centrum d'Abdij (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 14 mei 2024 van 09:00 tot 16:00
PCS Hasselt (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • dinsdag 21 mei 2024 van 09:00 tot 16:00
Sint-Baafshuis (Inschrijven afgesloten)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 3: (Voorbij)
    • donderdag 30 mei 2024 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.