In een eerste sessie vertrekken we vanuit het door Katholiek Onderwijs Vlaanderen ontwikkeld kader "Lessen met effect": waarom doet de effectieve leraar ertoe? Wat doet die leraar dan? We zoomen vooral in op een aantal didactische ingrepen die kunnen bijdragen tot een verhoogde motivatie en bijgevolg leerwinst bij onze leerlingen. Daarna gaan we in kleine groepjes actief aan de slag met eigen materiaal (een ruwe lesschets, een onderdeel van een lesmethode...).
Tussentijds ga je als leraar aan de slag met dit materiaal in de eigen school: je maakt bewust(er) didactische keuzes, je probeert ze uit in je lespraktijk. Wat doet dit met je leerlingen? Heeft dit een effect op hun leren?
In een tweede sessie reflecteer je samen met andere collega's op de uitgeprobeerde didactische ingrepen. Weet je waarom iets wel/niet werkt? Hoe weet je dat? Hoe reageren de leerlingen? Wat wil/kan je bijsturen? Wat ga je zeker borgen? Op basis van deze inzichten bekijk je andere voorbeelden en denk je na over een mogelijke transfer naar je eigen lespraktijk.