Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBA0DLP240101-01 Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Op 12 november organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een studiedag over zin en onzin van sociale vaardigheden, “soft skills” en persoonsvorming in onderwijs. Moeten schoolprestaties prioriteit krijgen, of gaat het in de eerste plaats om welzijn en welbevinden? Behoren ‘sociale vaardigheden’ tot de opvoeding die kinderen en jongeren ‘van thuis uit’ moeten meekrijgen, of is dat een taak voor de school? Is ‘persoonsontwikkeling’ een vage vakterm voor dromers of een fundamenteel doel voor wie het verschil wil maken?
 
Daarom dus deze studiedag. De titel op zich kan al voer voor discussie opleveren. Want wat bedoelen we met ‘succes’ en wat verstaan we onder ‘welzijn’? We spitten het uit in een keynote, gegeven door Bruno Vanobbergen, en doorheen verschillende getuigenissen en reflecties.
 
We willen op deze studiedag geen definitieve antwoorden formuleren maar als onderwijsmensen ons oor te luisteren leggen bij mensen vanuit de brede samenleving. Mensen die door hun ervaring, hun expertise en hun engagement die samenleving mee kleuren en richting geven. Door hun uitgesproken (misschien zelfs uitdagende) argumenten en getuigenissen willen we het denken en doen van leraren, directies, pedagogische begeleiders en andere actoren in onderwijs voeden.
 
Dat geldt ook voor ons eigen professionele denken en doen. Wat de sprekers op deze studiedag ons vertellen, willen we als inspiratie meenemen bij ons werk in en voor onderwijs. Het is dus beslist geen vrijblijvende intellectuele oefening. De gesprekken op deze dag leggen wat ons betreft de fundamenten voor goed begeleidingswerk rond sociale en emotionele vaardigheden in de komende maanden en jaren.

Programma:

09.00-09.30: onthaal
09.30-10.00: welkom en inleiding
10.00-11.00: keynote door Bruno Vanobbergen
11.00-11.30: pauze
11.30-12.30: keuzesessies:

  1. Tom Uytterhoeven
  2. Jeroen De Wolf en Amir Sabani
  3. Katrien Dingemans

12.30-13.30: lunchpauze
13.30-14.30: keuzesessies:

  1. Roger Boonen
  2. Chris Wyns
  3. Bart Derre

14.45-15.45: panelgesprek

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 12 november 2024 van 11:30 tot 12:30
Zelfzorg en veerkracht vanuit een filosofisch perspectief
Spreker: Tom Uytterhoeven

Zelfzorg, persoonlijke groei en autonomie: het zijn woorden die we vaak in de mond nemen, maar waarvan we de eigenlijke betekenis soms zijn vergeten. Ze worden vaak geassocieerd met de maakbaarheidsgedachte - ‘‘ik’ moet hét maken in dit leven’- en verwijzen hierdoor enkel naar de verlangens van het individu. Meer dan ooit lijken we ons vandaag als helden te moeten profileren die met hun prestaties tot de verbeelding spreken. Vanuit een filosofisch perspectief stellen we die prestatiegerichtheid in vraag en zoeken we naar een alternatieve benadering en taal waar verbondenheid centraal staat.

Correct omgaan met leerlingen zonder wettig verblijf is geen pleidooi voor pretpedagogiek
Spreker: Jeroen De Wolf en Amir Sabani

Leerlingen zonder wettig verblijf hebben recht op onderwijs, maar het begeleiden van deze jongeren vraagt veel inspanning van alle betrokkenen. Taalachterstand is slechts één van de vele drempels. Om talenten en competenties juist in te schatten en te laten groeien, hebben we gedreven onderwijsmensen nodig die doorheen de kwetsuren van deze kinderen en hun gezinnen durven kijken. Door te luisteren naar hun levensverhalen krijgen we inzicht in hun noden op weg naar volwassenheid in een diverse samenleving. In dit leer- en groeiproces is het essentieel om aandacht te besteden aan sociale en emotionele vaardigheden. Laat deze jongeren geloven in zichzelf, in de ander en in een humane toekomst. Dan is ons onderwijs geslaagd!

Deze sessie wordt verzorgd door Amir Sabani, een ex-OKAN leerling en ervaringsdeskundige die nu werkzaam is op het CLB en Jeroen De Wolf, leerlingbegeleider en OKAN-vervolgschoolcoach. Vanuit hun persoonlijke beleving en ervaring laten zij je kennismaken met de uitdagingen voor leerlingen zonder wettig verblijf. Ze delen zowel obstakels als kansen binnen onderwijs en laten zien hoe de juiste ondersteuning het verschil maakt. Hun verhaal biedt een unieke inkijk in de realiteit van deze jongeren en inspireert onderwijsprofessionals ook buiten de OKAN-context om bij te dragen aan een positieve toekomst.

Het belang van 21ste eeuwse vaardigheden en soft skills voor succesvolle stages en een vlotte overstap naar de arbeidsmarkt
Spreker: Katrien Dingemans

Als BASF Antwerpen bieden we jaarlijks 200 stageplaatsen aan en verwelkomen bijna 100 schoolverlaters in ons team. Met 3800 medewerkers, waaronder ingenieurs en technici, opereren we in een hoogtechnologische omgeving waar goed opgeleide STEM-talenten cruciaal zijn. Naast kennis, redeneervermogen, technische en analytische  vaardigheden worden soft skills steeds belangrijker in de huidige arbeidsmarkt en kunnen ze het verschil maken in het succes van stages en de overgang naar werk.

De voorbije 12 jaar had ik het genoegen i.k.v. o.m. stages en duaal leren nauw samen te mogen werken met vele scholen en onderwijspartners en begeleidde ik met onze mentoren meer dan 1000 jongeren tijdens hun stage en overstap naar de arbeidsmarkt. Tijdens deze interactieve sessie duid ik a.d.h.v. enkele praktijkervaringen het belang van soft skills. Vervolgens onderzoeken we samen hoe we jongeren tijdens hun schoolloopbaan kansen kunnen bieden in het ontwikkelen van vaardigheden zoals creatief denken, samenwerking, wendbaarheid, data gedreven besluitvorming, leergierigheid en ondernemerschap. We verkennen en delen  praktische strategieën om deze vaardigheden in het curriculum te integreren. Interactie, inspiratie en van elkaar leren staan centraal in deze sessie.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
dinsdag 12 november 2024 van 13:30 tot 14:30
Hoe kun je gelukkig of ongelukkig worden in onzekere tijden?
Spreker: Roger Boonen

De zin van het leven bestaat erin om zo gelukkig mogelijk te zijn of te worden. En die geluksdrang houdt de mensheid bijeen (dalai lama).

Wij-zij denken omarmen
Spreker: Chris Wyns

Van mijn persoonlijke identiteit naar wij-zij denken en van wij-zij denken naar toxische polarisatie is maar twee stappen. Hoe kan ik zelf - als leraar - leren om daarmee om te gaan en hoe kan ik leerlingen leren om daarmee om te gaan? Moeten we altijd voor de consensus gaan als we het over moeilijke onderwerpen hebben, of mogen we het oneens blijven op voorwaarde dat we naar elkaar geluisterd hebben? Waarom gaat het zo dikwijls fout in onze lessen als we naar die consensus streven? Welk kader kan ons helpen om over moeilijke onderwerpen met elkaar in gesprek te gaan? Waarom is het zo belangrijk dat we dat in vredestijd leren? Polarisatie omarmen is werken aan verbinding door naar elkaar te leren luisteren.  

Het belang van socio-emotioneel leren voor het stimuleren van een ondernemende mindset bij studenten hoger onderwijs
Spreker: Bart Derre

Sociale en emotionele vaardigheden zijn van onschatbare waarde voor succesvol ondernemend handelen, omdat het studenten hen in staat stelt om zichzelf en anderen beter te begrijpen, effectiever te communiceren, relaties op te bouwen en te onderhouden, en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden in een steeds dynamischere en veeleisender wordende omgeving. Tijdens de lezing wordt dieper ingegaan op de rol en het belang van socio-emotioneel leren bij het aanzwengelen van ondernemende mindset en gedrag bij studenten hoger onderwijs en alumni. Er wordt stilgestaan bij de wetenschappelijke onderbouw van deze stellingen alsook de praktische vertaalslag naar de dagelijkse praktijk.

Bijkomende info:
  • Je registreert je deelname via "Schrijf nu in"
  • Hiervoor moet je je gebruikersnaam en wachtwoord kennen en moet je account gekoppeld zijn aan een school
  • Ken je je gebruikersnaam of wachtwoord niet? Is je account onvolledig? Concreet lukt het inschrijven niet zelf? Stuur een e-mail naar academie@katholiekonderwijs.vlaanderen met vermelding van:
    • Jouw naam en voornaam
    • Jouw e-mailadres
    • Jouw school of persoonlijke facturatiegegevens indien je ten persoonlijken titel wenst in te schrijven
    • De code van het initiatief waarvoor je wilt inschrijven, in deze BETPCBA0DLP240101-01
    • Jouw werkwinkelkeuzes
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 4 november 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: De Wolf Jeroen
Dingemans Katrien
Boonen Roger
Wyns Chris
Boelen Raf
Uytterhoeven Tom
Vanobbergen Bruno
Sabani Amir
Derre Bart
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Crowne Plaza Hotel (Inschrijven afgesloten)
Gerard Le Grellelaan 10
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 12 november 2024 van 09:00 tot 15:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.