Vanuit de pedagogische begeleiding herhalen we het project 'Een sterk A-team'. De scholen die vorig jaar deelnamen aan het project hebben duidelijke vooruitgang geboekt in het versterken van hun onderwijs in de A-finaliteit. Daarom bieden we dit traject opnieuw aan, zodat meer scholen de kans krijgen om deel te nemen.
Dit project heeft als doel het lesgeven in de A-finaliteit te versterken voor wiskunde en Nederlands op het vlak van effectieve didactiek.
Er is een aanbod voor deze drie aspecten, een schoolteam maakt vanuit hun noden een keuze welk(e) traject(en) ze volgen. Om deze noden scherp te stellen starten we het traject met een intakegesprek waarin we het traject verder vorm geven.
In het traject voor Nederlands ligt de focus bij het lezen en schrijven bij laaggeletterde jongeren. Samen met collega’s wordt een planmatige en procesgerichte aanpak uitgewerkt met concrete en samen uitgewerkte acties (twaalfwekentraining) van lees- en schrijfvaardigheid binnen de lessen Nederlands. We willen zo de lees- en schrijfvaardigheid van de leerlingen in de A-finaliteit bevorderen om meer kansen op toekomstig studiesucces te creëren.
Voor wiskunde vertrekken we vanuit het leerplandoel rond probleemoplossend denken en krijgen leraren inzichten en didactische handvaten om deze doelstelling in hun les te realiseren.
Het traject beoogt dat leerlingen leren om problemen over allerhande contexten op te lossen, gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden. Vanuit het model 'lessen met effect' onderzoeken we hoe kleine aanpassingen de wiskundelessen kunnen versterken. We delen concrete en haalbare voorbeelden om elke leerling te stimuleren in hun groei.
Op didactisch vlak verwerven leraren inzicht in de didactische mogelijkheden om leerwinst te monitoren en zichtbaar te maken en worden ze begeleid in de toepassing ervan. We ontdekken hoe we leerlingen kunnen aansturen, vooruitgang kunnen laten boeken, en dit ook duidelijk zichtbaar kunnen maken voor zowel de leerkracht als de leerling. Er komt een focus op leerwinst bij leerlingen zowel op korte als lange termijn, op een resultaatgerichte manier.