PBRMCSO0DLP240212-04 SO Taalbeleid: Lezen in alle vakken - focus omgaan met teksten in niet-taalvakken
Ook in niet-taalvakken lezen of beluisteren leerlingen dagelijks teksten. Dat kan gaan om tekstmateriaal in handboeken, tutorials waarin een handeling wordt toegelicht of eenvoudigweg de instructies bij de opdrachten die je hen geeft als taak of op een toets. En dat ze het daar vaak lastig mee hebben, tonen peilingsproeven en toetsen maar al te goed aan.
Tijdens deze netwerkdag verkennen we samen hoe je ook in niet-taalvakken doelgericht(er) met teksten aan de slag kan gaan en zo de leerprestaties van je leerlingen kan verhogen.
Ben jij al een taalbewuste leraar, of wil je dat graag worden? Dan is deze netwerkdag misschien wel iets voor jou.
Doelstellingen:
- Je krijgt inzicht in het belang van inzetten op taalvaardigheid in alle vakken, in het bijzonder op leesvaardigheid.
- Je oefent op basis van concreet voorbeeldmateriaal met de verschillende aspecten van effectieve leesdidactiek.
- Je ontwikkelt vaardigheden om doelgerichter met het tekstmateriaal uit jouw vak en lessen aan de slag te gaan om de taalontwikkeling van je leerlingen te stimuleren.
Doelgroep:
Leraren SO niet-taalvakken: algemene vorming, specifieke vorming en praktijkleraren.
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Tijdens deze netwerkdag ga je samen met collega's van andere scholen en van verschillende vakken en onderwijsniveaus aan de slag om het tekstmateriaal dat je in je lessen gebruikt op een doelbewustere en doelgerichtere manier in te zetten.
We staan stil bij de urgentie van goed taalvaardigheidsonderwijs en taalrijk- en ontwikkelend lesgeven, ook in niet-taalvakken.
Naast inzicht in de principes van effectieve leesdidactiek op basis van concrete voorbeelden, ga je met je eigen instructies, tutorials en teksten aan de slag en ontwikkel of herwerk je enkele nieuwe opdrachten.
Strategie en methode:
Tijdens deze netwerkdag zullen we je deels op de vertrouwde manier informeren, maar zal je ook zelf aan het lezen worden gezet. Zo krijg je de kans om je op een (inter)actieve en ervaringsgerichte manier in te werken in het waarom, hoe en wat van effectieve leesdidactiek en de bruikbaarheid ervan voor jouw lessen. Verder ga je aan de slag met concrete voorbeelden en je eigen materiaal om de opgedane inzichten in te oefenen.
Omdat deze dag ook een uitgelezen kans is om te netwerken, voorzien we ruim de kans om met collega's ideeën en ervaringen uit te wisselen over de leerkansen die je bij je leerlingen, maar misschien ook bij jezelf.
Bijkomende info:
Er is geen voorkennis vereist voor deze netwerkdag.
Wel breng je eigen tekstmateriaal mee (op papier of digitaal) waarmee je al gewerkt heb, of waarmee je nog met je leerlingen aan de slag zal gaan: toetsen, instructies, artikels, teksten uit handboeken ...
Ook breng je een laptop mee.
Sessies:
2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 21 november 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
27,50 Euro
Lesgever:
Vangenechten Sophie
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
1:
- donderdag 28 november 2024
van
09:30
tot
15:30