Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP240227-01 Traject Nederlands 1e graad A-stroom. Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Jawel, het kan!

Misschien herken je het wel: je leerlingen zijn moeilijk te motiveren om te lezen. En als ze het toch doen, vinden het ze het vaak lastig om de informatie te verwerken en de betekenis van de tekst te achterhalen. Als je hen vraagt om de informatie om te zetten naar een eigen geschreven of gesproken boodschap, zijn de resultaten vaak rommelig en onsamenhangend.

Als leraar Nederlands begrijp je de noodzaak om leerlingen weer enthousiast en bekwaam te maken in lezen. De resultaten van toetsen en peilingen spreken voor zichzelf. Er werd inmiddels een lees- en taaloffensief gestart. Het is nodig om onze leerlingen te leren om weer beter begrijpend te lezen en effectief communiceren te stimuleren. Dat heeft immers een grote invloed op hun algemene leerprestaties.

Goed nieuws! Wij geloven dat jij je leerlingen opnieuw enthousiast kan maken voor leren en lezen. In dit traject bieden we jou daarvoor de nodige inzichten, training en ondersteuning aan.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in het belang van leesvaardigheid voor de leerprestaties van leerlingen en hun algemene taalontwikkeling en taalvaardigheid.
  • Je leert effectieve didactische principes en methoden hanteren om de taal- en leercompetentie van je leerlingen te verbeteren via leesvaardigheid. Ook ontdek je hoe differentiëren en bewust inzetten op motivatie daarbij kan helpen en bovendien haalbaar kan zijn.
  • Je ontwikkelt zelf en samen met collega’s doelgerichte leesopdrachten -en lessen vanuit de aangereikte kaders, doelgerichte opdrachten en concrete voorbeelden.
  • Je werkt een eerste versie van een leesactieplan uit op korte, middellange en lange termijn.
Doelgroep:

Leraren Nederlands 1e graad A-stroom (eventueel ook iemand van middenkader vb. taalbeleids-, zorg/GOK- of graadcoördinator)

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In dit begeleidingstraject engageer je je voor de volgende vier onderdelen:

Voordat we van start gaan, krijgen we graag wat zicht op de schooleigen beginsituatie, aansluitend bij het doel van dit traject. We bezorgen jou en je collega(‘s) daarvoor een online bevraging.

  1. Tijdens de eerste sessie krijg je zicht op het gehele plaatje op basisniveau. Naast inzicht in het belang van een gedragen leesbeleid en de mate waarin leesvaardigheid de algemene taalvaardigheid en leerprestaties van leerlingen beïnvloedt, krijg je inzicht in de principes van effectieve (lees)didactiek op basis van concrete, doelgerichte voorbeeldlessen en -opdrachten. We verkennen bovendien in deze sessie al enkele mogelijkheden om op een haalbare manier te differentiëren en je leerlingen te motiveren om te lezen. Van daaruit en op basis van de analyse van de beginsituatie van je school, formuleren we alvast enkele doelen of acties om op korte termijn met de (her)nieuw(d)e inzichten op je school aan de slag te gaan.
  2. Tijdens de tweede sessie blikken we terug op de mate waarin je erin geslaagd bent je vakgroep en directie al mee te nemen in de eerste hoofdstukken van je professionaliseringsverhaal en je eigen klas als proeftuin – of proefbib – te gebruiken en je leerlingen als proeflezers. In deze sessie verdiepen we je inzicht in de concrete toepassing van de principes voor effectieve leesdidactiek, differentiatie en leesmotivatie. Ook concretiseren we in deze sessie het verband tussen lezen en leren wat diepgaander. Aan het einde van deze dag heb je niet alleen het leesactieplan voor je school uitgebreid, en misschien al enkele doelen op middellange of lange termijn uitgewerkt, maar heb je ook je eerste effectieve leesles ontworpen, waarin naast lezen ook andere talige deelvaardigen een plaatsje krijgen.

Om de opgedane inzichten duurzaam te laten landen in je school plannen we een sessie met de vakgroep Nederlands in aanwezigheid van directie. Daarin beantwoorden we graag jullie schoolspecifieke vragen, formuleer je een (voorlopige) haalbare en gedragen visie op leesonderwijs en stellen we het leesactieplan op punt. Uiteraard krijg je tijdens dit overleg van 2 uur ook de tijd om te ‘stoefen’ en zowel aan je vakcollega’s als aan de pedagogisch begeleider en je directeur jullie voortgang te tonen en toe te lichten.

Strategie en methode:

We zullen je in dit traject deels informeren op de vertrouwde manier, maar je zal ook zelf aan het lezen worden gezet om je op een (inter)actieve manier in te werken in het waarom, wat en hoe van lezen. Daardoor zal je zelf ook ervaren hoe een effectieve leesles mogelijk in elkaar zit en wat je eruit leert en hoe. En of het je bevalt.

Verder voegen we daad bij woord en gaan we samen aan de slag om leeslesmateriaal te ontwerpen en uit te werken, van kleine leesopdrachten met een welbepaalde focus tot een uitgewerkte les.

Ook hechten we belang aan interactie en leren van elkaar en voorzien we ruim de kans om met collega’s, ook over de scholen heen, van gedachten te wisselen, materiaal te delen en elkaars blik te verruimen. We voorzien, ten slotte, ook wat momenten om te reflecteren, zowel op concreet lesmateriaal als je beleving van je leerproces en de eventuele noden die je daarin op het spoor komt.

Kortom, we hopen dat dit traject op zich een effectief leerproces mag zijn met maximale leerkansen en voor ieder wat wils.

Bijkomende info:

Tussentijds krijg je een of enkele doelgerichte opdrachten om je in je eigen tijd en op je eigen tempo het een en ander eigen te maken, uit te proberen of te delen met je collega’s.
De doelen en acties die je in het leesactieplan vooropstelt bepalen mee waarmee precies je aan de slag gaat en in welke mate. Het criterium is ‘haalbaar’.

Het traject bestaat uit 3 momenten. Je schrijft hier in voor 2 gezamenlijke volle lesdagen (inclusief lunch), de derde wordt georganiseerd in eigen school op een afgesproken moment.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Er is geen voorkennis vereist voor dit traject. De zin of nieuwsgierigheid om op een andere dan de gewende of traditionele manier met teksten en leesvaardigheid aan de slag gaan volstaat.

Wel vragen we je bereidheid om steeds met dezelfde leraren Nederlands de sessies bij te wonen en om tussentijds met de verworven inzichten, gestelde doelen en ontworpen materialen of voorbeelden te experimenteren.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 4 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Lesgever: Rykaert Kaat
De Troyer Inge
Teerlinck Corneel
Bombeke Gino
Desplinter Ine
Van Damme Peter
Vangenechten Sophie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 24 oktober 2024 van 09:30 tot 16:00
    • dinsdag 4 februari 2025 van 09:30 tot 16:00
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 2:
    • maandag 14 oktober 2024 van 09:30 tot 16:00
    • maandag 10 februari 2025 van 09:30 tot 16:00
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 3:
    • dinsdag 22 oktober 2024 van 09:30 tot 16:00
    • donderdag 6 februari 2025 van 09:30 tot 16:00
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 4:
    • dinsdag 22 oktober 2024 van 09:30 tot 16:00
    • maandag 24 februari 2025 van 09:30 tot 16:00
Centrum d'Abdij
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 5:
    • donderdag 24 oktober 2024 van 09:30 tot 16:00
    • dinsdag 4 februari 2025 van 09:30 tot 16:00
wachtlijst
(Kaart)
  • Reeks 6:
    van 09:30 tot 16:00
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.