Relationele vorming in de basisschool
Van Waes Chris & Orroi Guido, (Syllabus serie nr. 1) Leuven, Garant, 2002 (3e
herziene druk), 223 pp. (ISBN 90-441-1082-9)
In het contact met hun speelkameraadjes leren kinderen wie zij zelf zijn en wie
de anderen zijn. Het leren omgaan met zichzelf en met elkaar gebeurt in een groeiproces
dat door onderwijzers en kleuteronderwijzers wordt ondersteund en begeleid. Dit
boek wil een hulp zijn om in de dagdagelijkse klaspraktijk kinderen te vormen tot
relationeel vaardige individuen met een positief zelfbeeld.
Het boek steunt op ervaringen uit de klaspraktijk, maar schetst eveneens de ruime
theoretische achtergrond van de zin van relationele vorming op school. Tevens wordt,
waar mogelijk, de link gelegd met de eindtermen, met het Vormingsplan voor kleuters
en met de nieuwe leerplannen voor het Lager Onderwijs. De talrijke concrete spel-
en belevingsvormen geven een aanzet om in de eigen klas, doorheen verschillende
lesuren en activiteiten, gevoelens en waarden ter sprake te brengen. De uitgebreide
literatuurlijst bevat talloze suggesties ter aanvulling. Dit boek is allereerst
bestemd voor kleuteronderwijzers en onderwijzers die op zoek zijn naar 'gesneden
brood' om relationele vorming te kunnen toepassen in hun klaspraktijk. Omdat de
basisprincipes van relationele vorming erin worden uitgeklaard, is het boek ook
geschikt voor opvoeders en jeugdbegeleiders in het algemeen.
Chris VAN WAES en Guido ORROI zijn onderwijzers in het Lager Onderwijs. Beide auteurs
zijn reeds enige tijd actief als nascholers Relationele Vorming in het Basisonderwijs.
|