Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles
Van Thienen K. Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles. (syllabusserie nr. 11)
Antwerpen, Garant, 2003, 293 p., € 32,50
In de klas legt de leraar het leerproces in handen van de leerder.
Geleidelijk aan leert de leerling verantwoordelijkheid op te nemen voor het
eigen leren en eigenaarschap ervan te verwerven door er zelf sturing aan te
geven tot in de evaluatie toe. Hij leert op ontdekkingstocht te gaan om vat
te krijgen op de omringende wereld Hiertoe bouwt hij verder op de bestaande
ervaringen en leert hij van en met zijn medeleerlingen. Hij gebruikt de taal
om het zingevingsproces te verwoorden en om er relevante dagelijkse
handelingen mee uit te voeren. En de leraar? Die kijkt toe en ziet hoe de
motivatie voor betekenisvol leren verhoogt. Hij wordt omgeschoold tot coach
van de taakcyclus en tot bouwer van een veilige leeromgeving, gesteund door
zijn collega’s die samen met hem experimenteren om het leren terug te geven
aan wie het toebehoort: de leerling.
Dit is de visie over leren die ontsluierd wordt in Krachtig leren binnen een
taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles. |
|