| Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles 
    
    Van Thienen K. Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles. (syllabusserie nr. 11) 
    Antwerpen, Garant, 2003, 293 p., € 32,50
        In de klas legt de leraar het leerproces in handen van de leerder. 
    Geleidelijk aan leert de leerling verantwoordelijkheid op te nemen voor het 
    eigen leren en eigenaarschap ervan te verwerven door er zelf sturing aan te 
    geven tot in de evaluatie toe. Hij leert op ontdekkingstocht te gaan om vat 
    te krijgen op de omringende wereld Hiertoe bouwt hij verder op de bestaande 
    ervaringen en leert hij van en met zijn medeleerlingen. Hij gebruikt de taal 
    om het zingevingsproces te verwoorden en om er relevante dagelijkse 
    handelingen mee uit te voeren. En de leraar? Die kijkt toe en ziet hoe de 
    motivatie voor betekenisvol leren verhoogt. Hij wordt omgeschoold tot coach 
    van de taakcyclus en tot bouwer van een veilige leeromgeving, gesteund door 
    zijn collega’s die samen met hem experimenteren om het leren terug te geven 
    aan wie het toebehoort: de leerling. 
 Dit is de visie over leren die ontsluierd wordt in Krachtig leren binnen een 
    taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles.
 |  |