Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Geschiedenis en zingeving

Van ‘de ladder der schepselen’ tot de verbanning van God, Antwerpen, Garant, 2004, 262 p.

'Don't know much about History.' Het liedje klinkt vertrouwd in de oren. Waarom is geschiedenis een essentieel deel van de algemene vorming? Wat heeft historisch bewustzijn en culturele vorming te maken met het dagelijks leven van jongeren? Hoe kan je als leraar geschiedenis aanpikken bij levensvragen van jongeren?

Dit boek geeft een aanzet om zingevingsvragen in het geschiedenisonderwijs aan te pakken. Jongeren leren dat mensen - in alle tijden en op alle plaatsen - steeds denken, handelen, voelen en leven vanuit een bepaald mens-, werelden godsbeeld. Dat gebeurt misschien niet altijd even bewust. Het expliciteren van dat beeld en het reflecteren erover is een opdracht van het onderwijs. Het boek knoopt aan bij bestaande leerplannen en ontwikkelt een algemene visie over zingeving en geschiedenis. Een aantal concrete voorbeelden en lessen geven aan hoe je als leraar met de ruimte voor zingeving en levensbeschouwing kan omgaan.

Dit boek verscheen in de syllabus serie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs). De redactie is in handen van het Pedagogisch Bureau VSKO. De serie is vooral bedoeld voor de ondersteuning van de nascholingspraktijk.

Hiermee doen we een inspanning om de teksten van waardevolle nascholingscursussen ook breder te verspreiden binnen het onderwijsveld.

Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.