Geschiedenis en zingeving
Van ‘de ladder der schepselen’ tot de verbanning van God, Antwerpen, Garant, 2004,
262 p.
'Don't know much about History.' Het liedje klinkt vertrouwd in de oren. Waarom
is geschiedenis een essentieel deel van de algemene vorming? Wat heeft historisch
bewustzijn en culturele vorming te maken met het dagelijks leven van jongeren? Hoe
kan je als leraar geschiedenis aanpikken bij levensvragen van jongeren?
Dit boek geeft een aanzet om zingevingsvragen in het geschiedenisonderwijs aan te
pakken. Jongeren leren dat mensen - in alle tijden en op alle plaatsen - steeds
denken, handelen, voelen en leven vanuit een bepaald mens-, werelden godsbeeld.
Dat gebeurt misschien niet altijd even bewust. Het expliciteren van dat beeld en
het reflecteren erover is een opdracht van het onderwijs. Het boek knoopt aan bij
bestaande leerplannen en ontwikkelt een algemene visie over zingeving en geschiedenis.
Een aantal concrete voorbeelden en lessen geven aan hoe je als leraar met de ruimte
voor zingeving en levensbeschouwing kan omgaan.
Dit boek verscheen in de syllabus serie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Vlaams Secretariaat van het
Katholiek Onderwijs). De redactie is in handen van het Pedagogisch Bureau VSKO.
De serie is vooral bedoeld voor de ondersteuning van de nascholingspraktijk.
Hiermee doen we een inspanning om de teksten van waardevolle nascholingscursussen
ook breder te verspreiden binnen het onderwijsveld.
|