Geen school zonder muze
Verzele Guy, Geen school zonder muze, muzisch-creatieve vorming in het secundair
onderwijs (Syllabus serie nr. 14) Heverlee-Leuven, LannooCampus, 2005, 279 pp.
Muzisch-creatieve vorming houdt meer in dan met leerlingen naar een filmvoorstelling
gaan of met enkelen muziek of toneel maken. Het is een algemene vorming die stelselmatig
opgebouwd wordt en waarbij ook het diepste wezen van de mens wordt geraakt. Creativiteit
omvat het opzetten van een verbeeldingsactiviteit die zowel originele als waardevolle
resultaten oplevert. Bovendien is meermaals bewezen dat creativiteit geleerd kan
worden, da je het dus niet alleen moet ‘hebben’.
Via de vakoverschrijdende eindtermen muzisch-creatieve vorming kunnen we leerlingen
uit alle richtingen van het secundair onderwijs waarden bijbrengen die hen in staat
stellen om onder meer beter in groep te functioneren. Ook maken ze zich zo methodieken
eigen om met veel ondernemingszin zelfstandig, levenslang te leren. Het boek is
opgebouwd volgens steeds terugkerende principes - evoluerend van concreet naar abstract
- gebaseerd op het ervaringsmodel van David Kolb.
In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten
over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk
muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en
leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt
het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij
de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming.
Guy Verzele is projectmedewerker vakoverschrijdende thema’s bij het Pedagogisch Bureau
van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
|